ترجمه سوره حمد به انگلیسی و فارسی

یادگیری زبان از روی ترجمه عبارات و جملات، روشی مفید برای یادگیری زبان است، اما باید به نکات زیر توجه داشت:

۱- ترجمه به تنهایی کافی نیست: یادگیری زبان از روی ترجمه به تنهایی کافی نیست و نیاز به مطالعه گسترده‌تر دارد. برای یادگیری زبان، باید با گرامر، واژگان و مکالمه نیز آشنا شد.

۲- توجه به روش ترجمه: برای یادگیری زبان از روی ترجمه، باید به روش ترجمه استفاده شده توسط مترجم توجه کنید. بعضی از مترجمان از روش تحت اللفظی برای ترجمه استفاده می‌کنند که ممکن است باعث بروز اشتباهات در یادگیری زبان شود.

۳- استفاده از منابع معتبر: برای یادگیری زبان از روی ترجمه، باید از منابع معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید. بهتر است از منابعی مانند دیکشنری‌های معتبر و کتاب‌های آموزشی استفاده کنید.

۴- تمرین مکالمه: یادگیری زبان از روی ترجمه، باید به همراه تمرین مکالمه با بومی زبانان صورت گیرد. تمرین مکالمه با بومی زبانان به شما کمک می‌کند تا با تلفظ صحیح و استفاده درست از کلمات و عبارات آشنا شوید.

۵- پیوستگی در یادگیری: برای یادگیری زبان از روی ترجمه، باید پیوستگی در یادگیری حفظ شود. بهتر است به صورت مداوم و پیوسته به یادگیری زبان ادامه دهید تا نتایج بهتری بگیرید.

سوره حمد فاتحه -سوره الفاتحه SURA 1. Fatiha

﴿ سوره الفاتحه -سوره ۱- تعداد آیه۷

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ﴿۱

الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿۲ 

الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ﴿۳ 

مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ ﴿۴

 إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿۵

 اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ ﴿۶ 

صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ ﴿۷

 ترجمه فارسی سوره الفاتحه 

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر (۱)

ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است. (۲)

(خداوندی که) بخشنده و بخشایشگر است (و رحمت عام و خاصش همگان را فرا گرفته). (۳)

(خداوندی که) مالک روز جزاست. (۴)

(پروردگارا!) تنها تو را می‏پرستیم; و تنها از تو یاری می‏جوییم. (۵)

ما را به راه راست هدایت کن… (۶)

راه کسانی که آنان را مشمول نعمت خود ساختی; نه کسانی که بر آنان غضب کرده‏ای; و نه گمراهان. (۷)

ترجمه انگلیسی سوره حمد

SURA 1. Fatiha, or the Opening Chapter

۱. In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

۲. Praise be to Allah, the Cherisher and Sustainer of the worlds;

۳. Most Gracious, Most Merciful;

۴. Master of the Day of Judgment.

۵. Thee do we worship, and Thine aid we seek.

۶. Show us the straight way,

۷. The way of those on whom Thou hast bestowed Thy Grace, those whose [portion]

is not wrath, and who go not astray

معرفی سوره حمد

حمد به معنای ستایش و ثناگویی می باشد.

مفهوم کلی سوره

ستایش، نیایش

اسامی سوره

فاتحه الکتاب، فاتحه القرآن، ام الکتاب، ام القرآن، سبع المثانی، قرآن العظیم، حمد، صلاه، نماز، شفاء، شافیه، رقیه، اساس، وافیه، کافیه، کنز، شکر، ثناء، مناجات، تفویض، دعاء، نور، تعلیم المسأله، سؤال، حمد أولی، حمد قصری، منت

علت نام‌گذاری

«سوره فاتحه الکتاب»؛ زیرا که آغازگر قرآن است و آموزش قرآن و قرائت نماز نیز با آن آغاز مى گردد.

«سوره ام‌ الکتاب»؛ اُمّ هر شى ء اصل آن مى باشد و این سوره هم اصل قرآن است زیرا که تمام اغراض و هدفهاى قرآن و علوم و حکمتهاى آن را متضمن است.

«سوره سبع المثانی»؛ سبع به خاطر اینکه هفت آیه دارد و مثانی هم یا از ثناست یا از تثنیه به خاطر دوبار نازل شدن یا اعادۀ آن در هر رکعت و ….

«سوره قرآن العظیم»؛ احمد از ابوهریره روایت کرده که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله از ام القرآن چنین توصیف فرمود: «آن ام القرآن و سبع المثانى و قرآن عظیم است»، و علت این تسمیه آن است که بر آنچه در قرآن هست مشتمل است.

«سوره حمد و سوره شکر و سوره ثناء»؛ به خاطر آنکه با حمد، شکر و ثنای الهی آغاز می شود.

«سوره صلاه»؛ به سبب اینکه صحت نماز متوقف بر آن است.

«سوره نماز»؛ به دلیل حدیث قدسى که مى گوید: «نماز را بین خود و بنده ام به دو نیم تقسیم کردم …» یعنى سوره را. مرسى مى گوید: براى اینکه این سوره از لوازم نماز است که از باب نام‌گذارى شى ء به اسم لازمش مى باشد.

«سوره شفاء، سوره شافیه، سوره رقیه»؛ به جهت روایتهای خواص این سوره.

«سوره اساس»؛ براى اینکه اصل قرآن است و نخستین سوره آن.

«سوره وافیه»؛ در کشاف آمده است که سفیان‌بن‌عیینه آن را به این اسم مى خواند زیرا که تمام معانى قرآن در آن ایفا شده است. و ثعلبى گفته است براى اینکه هر سوره را مى توان در نماز دو نیم کرد نیمى را در یک رکعت و نیمى در رکعت دیگر به جز این سوره را که نصف ناپذیر است، و مرسى گفته به خاطر اینکه آنچه براى خداوند و آنچه براى بنده هست جمع کرده است.

«سوره کافیه»؛ براى آنکه در نماز از غیر خودش کفایت مى کند ولى چیزى از سوره هاى دیگر از آن کفایت نمى کند.

«سوره کنز»؛ به خاطر وجود روایتی از علی علیه‌السلام که می فرماید: سوره فاتحه از گنج زیر عرش خدا نازل شده است.

«سوره مناجات»؛ به جهت ذکر مناجات بنده با پروردگارش در این سوره که مى گوید: (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ)

«سوره تفویض»؛ تفویض واگذارى امر به خداوند است؛ زیرا که مشتمل است بر (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ)

«سوره دعاء»؛ براى اینکه در (اهدنا) دعا مى کنیم.

«سوره نور»؛ قرآن کریم از کتب آسمانی با تعبیر نور یاد می‌کند و هدف آنها را نورانی کردن انسانها می‌داند بنابراین، سوره‌ای که عصارۀ کتابِ نور است، خود نیز نوری باهر و نورانی‌کننده انسانهاست.

«سوره تعلیم المسأله»؛ براى اینکه در آن آداب سؤال و درخواست از خداوند هست که به ثناگوئى خداوند پیش از سؤال ابتدا شده است.

«سوره سؤال»؛ به خاطر وجود الفاظ دعا و سؤال از خداوند متعال است.

«سوره حمد أولی و سوره حمد قصری»؛ نام گرفتن سوره به این دو نام به این جهت است که در میان سُوَر حامدات، اوّلین و کوتاهترین سوره، حمد است.

«سوره منت»؛ به خاطر لحن منتی قول خداوند که می‌فرماید: «ما به تو سبع‌المثانی و قرآن عظیم را دادیم».

تعداد آیات

سوره حمد هفت آیه دارد.

تعداد کلمات

سوره حمد بیست و پنج کلمه دارد. (لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره ها مختلف است)

تعداد حروف

سوره حمد صد و بیست ‌و سه حرف دارد. (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره ها مختلف است)

اهداف و آموزه‌ها

مقاصد و اهداف کلى سوره حمد عبارت اند از:

بیان اصول اساسى دین، یعنى توحید، نبوت و معاد؛

بیان نیاز و عشق و دعا؛ اول این سوره ستایش، وسط آن اخلاص و پایانش نیایش بى واسطه با خدا، و نوعى آموزش سخن گفتن مستقیم با اوست.

محتوا و موضوعات

هفت آیه اى که در سوره حمد وجود دارد هر کدام اشاره به مطلب مهمى است:

بِسْمِ اللَّهِ سر آغازى است براى هر کار، و استمداد از ذات پاک خدا را به هنگام شروع در هر کار به ما مى آموزد.

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ درسى است از باز گشت همه نعمت‌ها و تربیت همه موجودات به اللَّه، و توجه به این حقیقت که همه این مواهب از ذات پاکش سرچشمه مى گیرد.

الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ این نکته را بازگو مى کند که اساس خلقت و تربیت و حاکمیت او بر پایه رحمت و رحمانیت است، و محور اصلى نظام تربیتى جهان را همین اصل تشکیل مى دهد.

مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ توجهى است به معاد، و سراى پاداش اعمال، و حاکمیت خداوند بر آن دادگاه عظیم.

إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ، توحید در عبادت و توحید در نقطه اتکاء انسانها را بیان مى کند.

اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ ، بیانگر نیاز و عشق بندگان به مساله هدایت و نیز توجهى است به این حقیقت که هدایتها همه از سوى او است.

سرانجام آخرین آیه این سوره، ترسیم واضح و روشنى است از صراط مستقیم راه کسانى است که مشمول نعمتهاى او شده اند، و از راه مغضوبین و گمراهان جدا است.

فضائل، خواص و ثواب قرائت

از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل شده است که فرمود: «هر کس سوره فاتحه‌الکتاب را بخواند به او آن چنان پاداش می‌دهند که گویى دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مؤمن و مؤمنه صدقه داده است». همین مضمون از آن حضرت، به سند دیگرى نقل شده است با این تفاوت که گویى تمام قرآن را خوانده است.

از ابىّ‌بن‌کعب نقل شده است که گفت: من سوره فاتحه را بر رسول اکرم خواندم حضرت فرمود: قسم به کسى که جانم در دست اوست در تورات و انجیل و زبور و حتى در خود قرآن مانند این سوره نیست این سوره «امّ‌الکتاب» و «سبع المثانى» است و این سوره بین خدا و بنده اش تقسیم شده است و براى بنده است آنچه بخواهد.

محمّدبن‌مسعودعیاشی نقل می‌کند که رسول‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به جابر فرمود: «اى جابر آیا بهترین سوره اى را که خدا در کتابش نازل کرد به تو نیاموزم؟ جابر عرض کرد: آرى پدر و مادرم فدایت باد یا رسول اللَّه به من یاد ده. پس رسول اکرم سوره حمد را که امّ الکتاب است به او آموخت سپس فرمود: اى جابر دوست دارى از فضیلت آن براى تو بگویم؟ گفت: بلى پدر و مادرم فدایت، حضرت فرمود: این سوره شفاء هر درد و بیمارى است جز مرگ».

از حضرت امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که فرمود: «کسى که از حمد شفا نیابد هیچ چیز او را خوب نمی‌کند».

امیرالمؤمنین از رسول‌اکرم نقل می‌کند که خداوند به من فرمود: «وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ » (اى محمّد همانا ما هفت آیه با ثنا و قرآن با عظمت را براى تو فرستادیم) حضرت می‌گوید: خدا سوره حمد را در برابر همه قرآن قرار داد و بر نازل کردن آن به خصوص بر من منت نهاد بعد فرمود: فاتحه الکتاب شریف‌ترین چیزى است که در گنجینه هاى عرش است. خداوند محمّد را بدان اختصاص و شرافت داد و هیچکدام از پیامبران را با او در این جهت شریک ننمود. جز سلیمان که به او از این سوره (بسم اللَّه ….) داده شد. همانطور که قرآن از زبان بلقیس این چنین حکایت می‌کند: «إِنِّی أُلْقِی إِلَی کِتابٌ کَرِیمٌ إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» (نامه اى گرامى به من داده اند از جانب سلیمان و بنام خداى رحمن و رحیم است).

سپس فرمود: هر که آن را بخواند در حالى که به دوستى محمّد و آل او معتقد و به ظاهر و باطن آن مؤمن، و پیرو فرمانش باشد خداوند در برابر هر حرفى از آن حسنه اى به او می‌دهد که هر یک از آن بالاتر از دنیا با همه اموال و خیراتش مى باشد. و اگر کسى بدین سوره که خوانده می‌شود گوش فرا دهد به مقدار یک سوم از ثواب و اجر خواندنش را خواهد داشت این چیز را غنیمت شمرده و آن را بیشتر کنید تا موقعش نگذرد و حسرت و آه در دلتان نماند.


نویسنده: ویدا یراحی

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.