تدریس گرامر درس اول زبان دوازدهم

یادگیری گرامر زبان انگلیسی یکی از مهمترین موضوعات در زمینه یادگیری زبان است. اصول یادگیری گرامر زبان انگلیسی شامل چند مورد است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. تمرین مکرر: برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی، تمرین مکرر بسیار مهم است. باید سعی کنید هر روز به صورت مداوم و با تمرینات منظم، گرامر زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید.

۲. خواندن و نوشتن: خواندن و نوشتن دو فعالیت مهم در یادگیری گرامر زبان انگلیسی هستند. با خواندن کتاب‌ها و مقالات، می‌توانید با نحوه استفاده از گرامر در جملات آشنا شوید و با نوشتن نیز می‌توانید تمرین کافی را داشته باشید.

۳. استفاده از منابع مختلف: برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی، باید از منابع مختلفی مانند کتاب‌های درسی، دوره‌های آموزشی و ویدئوهای آموزشی استفاده کنید.

۴. تمرینات عملی: برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی، تمرینات عملی بسیار مهم هستند. باید سعی کنید با حل تمرینات و تمرین کردن جملات مختلف، گرامر زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید.

۵. استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی: برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی، می‌توانید از نرم‌افزارهای آموزشی استفاده کنید. این نرم‌افزارها شامل تمرینات مختلف و جذاب هستند که به شما کمک می‌کنند گرامر زبان انگلیسی را به خوبی یاد بگیرید.

۶. استفاده از فیلم‌ها و سریال‌ها: برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی، می‌توانید از فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده کنید. با تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها، می‌توانید با نحوه استفاده از گرامر در جملات آشنا شوید و بهتر یاد بگیرید.

در نهایت، با رعایت اصول یادگیری گرامر زبان انگلیسی و تمرین مداوم، می‌توانید به خوبی گرامر زبان انگلیسی را یاد بگیرید و در ارتباط با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنید.

گرامر درس اول (پایه دوازدهم)

گرامر صفحه ۲۹

در این صفحه حالت مجهول افعال به شما آموزش داده شده است. برای اینکه بتوانیم این بحث را یاد بگیریم بایستی ابتدا تفاوت دو وجه معلوم و مجهول را بدانیم.

وجه معلوم Active Voice

در صورتی که تاکید در جمله انگلیسی بر بیان فاعل (subject) باشد از وجه معلوم استفاده می‌کنیم.

وجه مجهول Passive Voice

در صورتی که تاکید در جمله انگلیسی بر بیان مفعول (object) باشد و یا فاعل ناشناخته باشد از وجه مجهول استفاده می‌کنیم.

نکته: با توجه به اینکه در زبان فارسی، وجه مجهول کاربرد کمی دارد، یادگیری این بخش برای ایرانیان فارسی زبان با چالش روبرو می‌شود؛ بنابراین سعی کنید توضیحات را به دقت مطالعه کرده و تمرینات را انجام دهید.

 💡  متن زیر را به دقت بخوانید و به ترجمه آن توجه کنید.

Hafez is known to be as one of the most famous Persian poets of all time. He was born sometime between the years 1310 and 1337 A.D1. in Shiraz. In his childhood, he received religious education. He is called Hafez because he learned the Holy Quran by heart. Hafez is mostly remembered for a special type of poetry that is called Ghazal. Emotions and ethics are used in Ghazals a lot. The collection of his poems is called Divan. It has been translated into countless languages including German, English and French. Hafez is known to be the inspiration for many poets and authors around the world.

حافظ را یکی از مشهورترین شاعران پارسی‌گوی تمام دوران می‌دانند. او بین سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۷ شمسی در شیراز متولد شد. در دوران کودکی به تحصیلات دینی پرداخت. او را حافظ می نامند، زیرا قرآن کریم را از بر داشت. حافظ را بیشتر به خاطر نوع خاصی از شعر که غزل نامیده می شود می‌شناسند. از عواطف و اخلاق در غزل بسیار استفاده شده است. مجموعه اشعار او دیوان نام دارد. اشعار وی به زبان های بی شماری از جمله آلمانی، انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده است. حافظ به عنوان الهام بخش بسیاری از شاعران و نویسندگان در سراسر جهان شناخته می‌شود.

 💡  جملات نمونه زیر را بخوانید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، این جدول دارای دو ستون است. در سمت چپ وجه معلوم فعل و در سمت راست وجه مجهول جمله مشخص شده است.  برای اینکه بتوانید جملات معلوم و مجهول بسازید نیاز است که فرمول ساخت هر زمان و معنای دقیق آن را بدانید. در ادامه برای هر کدام از ردیف‌های جدول بالا این موارد را توضیح داده‌ایم.

زمان حال ساده معلوم: فاعل + فعل ساده + مفعول + بقیه جمله

She makes pancakes every morning.

او هر روز صبح پن کیک درست می‌کند. (تاکید بر فاعل)

زمان حال ساده مجهول: مفعول + am – is – are + حالت سوم فعل + بقیه جمله

Pancakes are made every morning.

پن کیک‌ها هر روز صبح درست می‌شوند. (تاکید بر مفعول یا نامعلوم بودن فاعل)

حالت سوم فعلی یا Past Participle در افعال باقاعده از اضافه کردن d/ed به فعل ساخته می‌شود و در افعال بی قاعده در انتهای کتاب، ستون سوم خواهد بود.

زمان گذشته ساده معلوم: فاعل + حالت گذشته فعل + مفعول + بقیه جمله

Ali broke the window yesterday.

علی دیروز شیشه را شکست.

زمان گذشته ساده مجهول: مفعول + was/were + حالت سوم فعل + بقیه جمله

The window was broken yesterday.

شیشه دیروز شکسته شد.

زمان حال کامل معلوم: فاعل + have/has + حالت سوم فعل + مفعول + بقیه جمله

They have fixed the cars.

آنها خودروها را تعمیر کرده‌اند.

زمان حال کامل مجهول: مفعولbeen + have/has + حالت سوم فعل + بقیه جمله

The cars have been fixed.

خودروها تعمیر شده‌اند.

گرامر صفحه ۳۰

حال که با کاربرد، فرمول و معنای جملات در حالت معلوم و مجهول برای سه زمان حال ساده، گذشته ساده و حال کامل آشنا شده‌اید بایستی متن زیر را خوانده و صورت درست فعل را انتخاب کنید.

Many products (are developed/developed) each year. Light bulb, camera, airplane, and telephone (were invented/invented) by scientists and inventors. Laptops, smart phones, and tablets (were made/made) by lots of work. But not all products (are developed/developed) by hard work. Some inventions (were created/ are created) by accident or scientists’ mistakes. Penicillin, for instance, (was discovered/were discovered) quite accidentally when Alexander Fleming (was working/ was worked) on bacteria. Microwave oven also (was invented/invented) during a scientist’s experiment on energy. More interestingly, some tools and technologies (are not made/do not make) by scientists at all. Some like dishwashers and computer games (were made/made) by ordinary people like workers, housewives and school students.

پس از آنکه این تمرین را انجام دادید بر اساس مدل‌ها توضیح داده شده در صفحه ۲۹، متن را برای خودتان ترجمه کنید.

گرامر صفحه ۳۱

در این صفحه از گرامر درس اول زبان انگلیسی دوازدهم موضوع پِی پرسش (tag question) توضیح داده شده است.

کاربرد پِی پرسش:

اگر بخواهیم در زمان بیان مطلبی، تائید (confirmation) مخاطب خود را دریافت کنیم از سئوال کوتاهی در انتهای جمله موسوم به پِی پرسش استفاده می‌کنیم. معنای این سئوالات در انتهای جمله شبیه این است که بپرسیم: آیا درست است؟ آیا موافقی؟

فرمول ساخت پی پِرسش:

جمله مثبت، سئوال منفی؟

جمله منفی، سئوال مثبت؟

اگر به جدول زیر نگاه کنید کاملاً مشخص است که برای ساخت این دسته از سئوالات کافیست از فعله کمکی بکار رفته در جمله استفاده کنیم. نکته مهم این است که بایستی حالت پِی پرسش بر خلاف جمله اصلی باشد یعنی اگر جمله مثبت است، پِی پرسش منفی و بالعکس عمل خواهیم کرد. فاعل جمله در این ساختار به همان صورت خود باقی خواهند ماند.

در جدول بالا نیز همین مسئله به صورت تصویری نمایش داده شده است. دقت کنید که حتماً بایستی بجای اسم از ضمیر مربوطه استفاده کنید. مثلاً به جای his father میگوییم he.

یکبار دیگر روش ساخت پِی پرسش را در مثال زیر با همدیگر مرور می‌کنیم:

جمله ساده:

His father will buy a new house.

در این جمله، فاعل his father یا he است. فعل کمکی جمله نیز will می باشد. ضمناً جمله مثبت است؛ در نتیجه: ابتدا فعل کمکی را منفی می‌کنیم، سپس ضمیر را بجای اسم می‌ نشانیم و در انتها علامت سئوال قرار میدهیم.

Won’t he?

پس خواهیم داشت:

His father will buy a new house, won’t he?

تمرین کتاب کار

برای تسلط بر گرامر درس اول زبان انگلیسی دوازدهم توصیه می‌کنیم تمرینات صفحات ۱۷ تا ۲۰ کتاب کار زبان انگلیسی دوازدهم (Workbook) را کامل کنید. در ادامه یک نمونه از این تمرینات را برای شما قرار داده ایم.

جمله زیر را با حالت صحیح فعل مجهول کامل کنید.

The robber ………………. by the police last week. (find)

جمله زیر را با استفاده از پِی پرسش کامل کنید.

It’s a lovely day, ………….?


نویسنده: ویدا یراحی

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.