دوره سکوت در یادگیری زبان

دوره سکوت در یادگیری زبان

طبق نظریه کراشن اکثر یادگیرندگان زبان انگلیسی از دوران سکوت (silent period) می گذرند که یک بازه زمانی است که زبان اموز قادر به صحبت کردن یا برقراری ارتباط به زبان دوم نیست. دوران سکوت ممکن است حداقل چند روز یا حتی یک سال باشد که بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. این دوره قبل از آنکه زبان آموزان به تولید شفاهی در زبان برسند اتفاق می افتد و معمولا مرحله پیش تولید (pre- production)  است. زبان آموزان نباید قبل از آنکه آماده شوند شروع به مکالمه کنند و نباید با قرار دادن آنها در تنگنا آنها را سرخورده کرد.

زبان آموزان نیاز به زمان دارند تا مکالمات دیگران را بشنوند، آنچه می شنوند را هضم کنند، دریافت واژه های خود را بالا ببرند و برقراری ارتباط را بین همکلاسی های خود ببینند. هنگامی که آنها صحبت می کنند باید باید حرف هایشان واقعی باشد نه کلیشه ای و از پیش تعیین شده. این به معنی آن نیست که آنها درحال یادگیری نیستند بلکه شاید آنها بفهمند که چه چیزی بیان شده است اما خودشان قادر به صحبت کردن در مورد آن نباشند.

چه چیزی طول دوره سکوت را مشخص می کند؟

فاکتورهای زیادی در این زمینه اثرگذار هستند. اولین مورد شخصیت زبان آموز است که نقش کلیدی را ایفا می کند. یک جوان آرام و خجالتی در زبان مادری معمولا به زمان طولانی تری برای رسیدن به آرامش و صحبت به زبان دوم نیاز دارد. فرهنگ بومی نیز در این جریان نقش دارد. در بسیاری از فرهنگ ها انتظار نمی رود که دختران ارتباط گسترده ای با جامعه بیرونی داشته باشند، بنابر این در ادامه آموزش هم آنها نقش منفعلانه ای در کلاس و گروه خواهند داشت.

راهنماییهای معلم نیز یک فاکتور خیی مهم در طول دوره سکوت است. اگر معلم از زبان آموزان بخواهد در گروههای کوچک با هم ابتدا همکاری کنند و تعامل داشته باشند، آنها زودتر قادر خواهند بود در زندگی واقعی و جامعه از آموخته های خود استفاد کنند. با این کار آنها اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده، بیشتر ریسک می کنند و کمتر از خطاها می ترسند. این نکته خیلی مهم است که زبان آموزان احساس شرمساری یا سرخوردگی در هنگام صحبت به زبان دوم نداشته باشند.

مراحل قبل از صحبت کردن به زبان دوم (pre- production)

در دوران سکوت مراحل مختلی وجود دارد. زبان آموزان در این دوره هر روز مطلب جدیدی یاد می گیرند و وارد مرحله جدیدی می شوند.

  • آنها ممکن است تا ۵۰۰ کلمه دریافتی واژگان داشته باشد.
  • زبان آموزان تازه کار ممکن است بتوانند به راحتی کلمات را گوش کرده و عیننا تکرار کنند.
  • آنها در این مرحله به تکرار زبان دوم بسیار نیازمند هستند.
  • داشتن یک دوست یا همکلاسی بسیار در این مرحله اثرگذار است.
  • معلم در این دوره باید روی قدرت درک شنیداری و ارتقای واژگان زبان آموز تمرکز کند.

نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.