یادگیری زبان انگلیسی به روش صحیح و اصولی

یادگیری زبان انگلیسی به روش صحیح و اصولی

یادگیری زبان انگلیسی نیاز به استمرار ، پشتکار و صرف وقت و انرژی ( البته به صورت اصولی و با برنامه ریزی ) دارد . پس به تبلیغات فریبنده ای که ادعای آموزش زبان انگلیسی در مدت زمان کوتاه و بدون تلاش را دارند ، هیچ اهمیتی ندهید . شما باید کمی زندگیتان را تغییر دهید . مثلا با خودتان انگلیسی حرف بزنید و یا بعد از ظهرتان را به مطالعه دیکشنری و یا دفتر لغتتان اختصاص دهید . برای انجام این کارها ، آن هم به طور منظم ، باید از انجام این کارها لذت ببرید . اگر شما مانند بیشتر زبان آموزهای دیگر هستید و دوست ندارید این کارها را انجام دهید ، پس باید روی انگیزه تان کار کنید .
شما هرگز نباید تصور کنید که یادگیری انگلیسی شما کامل شده است . همیشه باید به دنبال یافتن نقاط ضعف خود باشید و روی آنها کار کنید . با دیگران راجع به زبان انگلیسی صحبت کنید . شما می توانید دوستانتان را با گفتن چند جمله انگلیسی غافلگیر کنید ! یا مثلا می توانید به آنها بگویید که امروز ۲۰ لغت جدید یاد گرفته اید . همیشه از پیشرفتهایتان با آنها صحبت کنید . احتمالا این چیزها برای دوستان شما هیچ اهمیتی ندارد . تنها چیزی که مهم است اینه که وقتی شما درباره انگلیسی صحبت می کنید ، علاقه و اشتیاق شما نسبت زبان انگلیسی نیز بیشتر می شود . اگر بتوانید دوستی پیدا کنید که مانند خود شما در حال یادگیری زبان انگلیسی و سطح معلوماتش نیز در حد شما باشد ، در شرایطی بسیار ایده آل قرار خواهید گرفت .نکته بسیار مهم این است که هر چه قدر از انگلیسی تان استفاده کنید ، بیشتر می خواهید که آن را یاد بگیرید . زبان انگلیسی آن قدر متداول است که شما می توانید همه جا از آن استفاده کنید . مثلا می توانید از موتور جستجوی گوگل برای یافتن اطلاعات مورد علاقه تان در سایتهای انگلیسی زبان بهره بگیرید ، کارتون های زبان اصلی را تماشا کنید ، از بازیهای پر ماجرا در کامپیوترتان استفاده کنید ، کتابهایی به زبان انگلیسی بخوانید و …. با انجام این کارها شما نه تنها آموزش و تفریح را با هم ادغام کرده اید ، بلکه وقتی می بینید که فراگیری یک یا چند کلمه به شما این امکان را می دهد که برنامه زبان اصلی مورد علاقه تان را متوجه شوید ( یا بتوانید با دیگران مکاتبه کنید ) قطعا خواستار فراگیری لغات بیشتری خواهید شد .
بنابراین به طور خلاصه در اینجا چند راهکار ساده ولی با اهمیت را به شما علاقه مندان زبان انگلیسی معرفی می کنیم . تردید نکنید اگر آنها را با دقت به کار گیرید ، میزان پیشرفت و یادگیری شما چندین برابر خواهد شد و با صرف وقت و انرژی کمتر ، مطالب بیشتری را یاد خواهید گرفت . ضمن آنکه این بار یادگیری برایتان لذت بخش تر خواهد شد و بدون هیجان و دلواپسی در موقعیت های گوناگون به خوبی از دانش زبانی خود استفاده خواهید کرد .

* . هدف خود را مشخص کنید .

* . یادگیری زبان انگلیسی را از پایه شروع کنید . اگر زبان انگلیسی شما خیلی ضعیف است ، خجالت نکشید که از سطح بسیار پایین شروع می کنید . مهم این است که درست و اصولی شروع کنید ولی تا سطح بالا و عالی ادامه دهید .

* . همراه پیدا کنید .

* . از این شاخه به آن شاخه نپرید .

سعی کنید کتابها و متن هایی که برای مطالعه انتخاب می کنید ، ارتباط زیادی با انگلیسی واقعی ( real english ) داشته باشد و دائما کتابها و کلاسهای خود را عوض نکنید .

* . انگلیسی را از طریق گوش دادن بیاموزید .

اولین مرحله یادگیری زبان انگلیسی ، گوش دادن ( listening ) است .

* . حفظ کردن واژگان را متوقف کنید .

واژگان زمانی ارزش و معنی پیدا می کنند که در قالب عبارت و جمله باشند .

* . دستور زبان انگلیسی ( گرامر ) نخوانید .

خواندن نکات دستوری و حفظ کردن فرمولهای پیچیده بدون کاربرد آنها در مکالمه و فعالیتهای زبانی روزانه ارزش زیادی ندارد . این گفته بدان معنی نیست که اصلا گرامر زبان انگلیسی نخوانید ، بلکه به این معنی است که در آن غرق نشوید . دستور زبان جزئی از زبان است نه همه آن .

* . پرسیدن عیب نیست .

هر جا به مطلبی برخورد کردید که آن را نمی دانید از دیگران بپرسید . نگذارید سوالات بی جواب شما روز به روز بیشتر شوند و به انبوهی از مجهولات تبدیل شوند .

* . یادداشت برداری کنید .

از سخنان مهم و یا متون درسی خود یادداشت برداری کنید . یادداشت های منظم و مرتب شده برای مرورهای بعدی به کارتان می آید .

* . هر روز زبان انگلیسی یاد بگیرید .

حتما شنیده اید که می کویند انگلیسی فرار است یعنی از مغز فرار می کند . علت این مساله آن است که ما از انگلیسی فرار می کنیم . اگر یادگیری و مطالعه انگلیسی برای ما یک عادت شود ، از آن لذت می بریم . مطالعه روزانه حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به مراتب بهتر از هفته ای یک روز و آن هم ۲ تا ۳ ساعت است و همیشه یادگیری به طور منظم و پیوسته ماندگارتر است .

* . به انگلیسی صحبت کنید .

به خود جرات صحبت کردن را بدهید . با دیگران ارتباط برقرار کنید . از اشتباه کردن نترسید زیرا خود انگلیسی زبانها نیز اشتباه می کنند .

* . از اینترنت استفاده کنید .

بعضی از شبکه ها و پایگاههای اینترنتی حاوی مطالب سودمندی برای زبان آموزان هستند .

* . صبور باشید .

یادگیری زبان انگلیسی فرآیندی تدریجی است . تصور نکنید که یادگرفتن زبان با یک یا دو ماه کلاس رفتن حاصل می شود . زود مایوس نشوید . به قول ضرب المثل معروف ( کارها نیکو شود اما به صبر) . ضمنا فریب بعضی از آگهی های تجاری را که مدعی آموزش مکالمه زبان انگلیسی در ۱۰ یا ۱۵ جلسه و یا در خواب هستند را نخورید .

* . آموخته هایتان را مرور کنید .

هر چند از گاهی مطالب گذشته را مرور کنید و آموخته های خود را با دانسته های قبلی پیوند بزنید . اصل مهم و اصولی در یادگیری زبان انگلیسی مداومت است .

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مراحل درست یاد گرفتن زبان انگلیسی به ترتیب زیر است :
۱ – گوش دادن ( listening )
۲ – صحبت کردن ( speaking )
۳ – خواندن ( reading )
۴ – نوشتن ( writing )


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.