چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

چنانچه قصد دارید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید اما به اندازه ای که می خواستید موفق نبوده اید، می توانید بر روی اطلاعات موجود در این مقاله تکیه کنید.

در وهله اول، باید به اندازه کافی در معرض زبان انگلیسی قرار بگیرید. بدین معناکه باید گوش دادن به این زبان را بسیار تمرین کنید. به خاطر داشته باشید شکست کدهای زبانی و درک آنچه به شما گفته می شود نیازمند صبر و تمرین زیاد است. همچنین  توجه به اشارات غیر شفاهی، مانند حالات چهره، زبان بدن و غیره در زمان گوش دادن لازم است. اگر دانش شما از زبان انگلیسی فقط در حد یک مبتدی است، بهتر است با گوش دادن به افسانه ها و داستان های کودکان شروع کنید زیرا این داستان ها شامل تعداد زیادی جملات کوتاه و ساده می باشند. به یاد داشته باشید هنگام گوش دادن لازم نیست که همه کلمات یا عبارات را بدانید. در بسیاری از موارد  شما باید پیام اصلی را حتی از طریق پیش بینی معنای کلمات ناشناخته با کمک آنچه به دنبال این کلمات می آید متوجه شوید و کلمات و عبارات را پیش بینی کنید.

از لحاظ گفتاری، توصیه می شود توقع آنچنانی از خودتان نداشته باشید و انتظار نداشته باشید مانند یک فرد انگلیسی زبان صحبت کنید. به خاطر داشته باشید قبل از اینکه بتوانید روان و صحیح صحبت کنید باید مرتکب اشتباهات زیادی شوید. یک راه برای تمرین صحبت کردن تشکیل گروه های دوستی است. در این  گروه ها شما می توانید با یکدیگر مکالمه کنید، تعامل داشته باشید و برخی از نقش ها را به زبان انگلیسی ایفا کنید. به علاوه مهم است در گفتارتان انعطاف پذیرباشید. یعنی اگر برخی کلمات یا عبارات را نمی دانید، این لزوما به این معنا نیست که نمی توانید ایده های خود را بیان کنید. با کمی اعتماد به نفس، می توانید از کلمات یا عبارات دیگری برای انتقال مفهومی که در ذهن دارید استفاده کنید.

در حوزه خواندن، در وهله اول، باید چشمان خود را به حرکت بر روی خطوط متن عادت دهید. بدون تردید، خواندن رمان ، داستان و نیز خواندن به صورت گسترده، ایده ای مناسب جهت افزایش سرعت خواندن شماست. با این وجود، برای اینکه بتوانید به خوبی بخوانید داشتن دانش لغوی قابل اعتماد و مهارت حدس زدن آن دسته از کلمات در متن که قبلا ندیده اید ضروری است. می توانید ابتدا از متونی که علاقه بیشتری به آنها دارید یا حداقل کمی درباره آنها اطلاعات دارید شروع کنید و به تدریج دامنه متونی را که می خوانید گسترش دهید. فراموش نکنید هنگام خواندن یک متن باید رویکردی منتقدانه، متفکرانه، فعال و پاسخگو داشته باشید. به عبارت دیگر گاهی لازم است هنگام خواندن یک متن خود را به جای نویسنده اثر بگذارید  تا بتوانید آنچه نویسنده قصد انتقالش را داشته پیش بینی کنید. به علاوه، یادداشت برداری، خط کشیدن، برجسته کردن، خلاصه کردن و تاویل یک متن می تواند کمک قابل توجهی به شما بکند.

چنانچه می خواهید علمی تر و موثرتر بنویسید باید دانش خود از دستور زبان و واژگان را افزایش دهید. سپس با رویکردی منطقی، انتقادی، متمرکز و یکپارچه به یک موضوع، ابتدا طرح یا استخوانبندی نوشته خود را ایجاد کنید و سپس با سازماندهی، سازماندهی مجدد و اصلاح پیش نویس نهایی به آن جان دهید. به خاطر داشته باشید برای تمرین نگارش لازم است چیزی بیش از زبان یعنی خرد، منطق و سازماندهی را که فراتر از مهارت زبانی هستند را تمرین کنید. نوشتن یادداشت ها و خاطرات شخصی کمک شایان توجهی است برای اینکه حرفه ای تر بنویسید.

اخیرا توجه زیادی به ادغام چهار مهارت شنیداری، گفتاری، خواندن و نگارش شده است. مقصود از ادغام مهارت، تمرین همزمان هر چهار مهارت به  طبیعی ترین شیوه ممکن است. برای مثال وقتی یک فیلم خوب را  همراه با زیرنویس می بینید، همزمان گوش دادن و خواندن را تمرین می کنید. متعاقبا وقتی درباره آن فیلم صحبت می کنید یا مقاله ای در مورد موضوعات بحث شده در فیلم، طرح و یا جنبه های چالش برانگیز فیلم می نویسید هر چهار مهارت را به شیوه ای موثر و مرتبط تمرین می کنید. روش ایده آل دیگر برای پوشش همزمان هر چهار مهارت، شرکت در کنفرانس هاست جایی که شما می توانید به سخنان دیگر شرکت کنندگان گوش دهید، جزوات آنها را بخوانید، به نوبت صحبت کنید و یادداشت بردارید.

از آنجا که زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است، بسیاری از واژگان را از زبان های دیگر وام گرفته است، از اینرو از لحاظ تعداد واژگان زبانی بسیار غنی است. در نتیجه فرگیران این زبان باید لغات زیادی یاد بگیرند. با این وجود، این قضیه نباید موجب دلسردی شما شود زیرا نیازی به فراگیری همه واژگان انگلیسی نیست.  استفاده از یک دفترچه مخصوص برای واژگان جدید تکنیکی مفید است. با اضافه کردن لغات جدید به این دفترچه و مرور چندین باره آنها می توانید به گونه ای موثر بر بسیاری از واژگان تسلط پیدا کنید. به مرور، متوجه خواهید شد که قادر هستید بسیاری از لغاتی را که به تازگی فرا گرفته اید در مکالمات روزمره تان با دوستان و افراد دیگر به کار برید.

غنی کردن دانش لغوی خود به کمک کلمات متضاد و مترادف، اجزای کلمه، گروه بندی واژگان، تصاویر، ارتباط دادن لغات، ریشه و منشا کلمات قویا توصیه می شود. گرچه این امر ممکن است به نظر کمی زمانبر باشد، قطعا ارزش این همه کار سخت را خواهد داشت زیرا از این طریق می توانید تعداد واژگان خود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهید.

مهم نیست چقدر در زبان انگلیسی مهارت دارید، باید به هر طریق  ممکن خودتان را پیوسته در معرض زبان انگلیسی قرار دهید. به عبارت دیگر، تمرین منظم کلید موفقیت شما در فراگیری زبان انگلیسی است. نکات زیر به شما کمک می کنند تا به طور منظم و مداوم در معرض زبان انگلیسی باشید.

  1. روزانه حداقل ۳۰ دقیقه  زمان صرف یادگیری لغات جدید کنید.
  2. مهارت شنیداری خود را با تماشای فیلم، گوش دادن به اخبار، آهنگ ها، سریالهای تلویزیونی، مستندها،  شوهای تلویزیونی و نظیر آن تمرین کنید.
  3. به غیر از کتاب های درسی خود، یک رمان یا داستان انگلیسی را فقط برای لذت خود انتخاب کنید و حداقل چند صفحه از آن را به منظور تمرین خواندن گسترده و سرگرمی بخوانید.
  4. در میان دوستانتان گروهی تشکیل بدهید، گروهی که بتوانید در آن از اسامی مستعار انگلیسی مانند Henry، Max، Betty، July و غیره استفاده کنید. سپس در گروه خود، هر روز صحبت به زبان انگلیسی را تمرین کنید طوریکه انگار هیچ زبان دیگری نمی دانید.
  5. همچنین می توانید در گروه خود مقالاتی راجع به موضوعات جالب بنویسید و با یکدیگر معاوضه کنید. در پی این مقالات می توانید با بحث در مورد آنها به طور همزمان خواندن و نگارش را تمرین کنید.
  6. در مراحل اولیه فراگیری زبان، چنانچه یک مدرس زبان به شما تعلیم نمیدهد، مطالعه یک کتاب درسی دستور زبان ترجیحا با کلید سوالات و توضیحات در پایان کتاب ضروری است.

نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

۲ دیدگاه

  1. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون
    ادامه بدین

    پاسخ شما
  2. اقا خیلی وبسایتتون عالیه

    پاسخ شما

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.