تفاوت میان باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

امروزه اکثراً از باتری های لیتیوم یونی و یا لیتیوم پلیمری در گوشی های هوشمند استفاده می شود.این دو نوع باتری شباهت ها تفاوت هایی دارند که قصد داریم در این مقاله تفاوت های میان ای دو نوع باتری را بررسی کنیم و آن  هارا از نظر کیفیت مقایسه نماییم.

باتری منبع انرژی گوشی است،به بیان دیگر تمام قسمت های گوشی با استفاده از انرژی باتری می توانند کار کنند بنابراین می شود گفت که باتری مهم ترین قسمت یک گوشی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت و به بهترین‌ نحو از آن‌ استفاده کرد.یک باتری حجم بسیار زیادی از انرژی را ذخیره کرده و به تمام قسمت های گوشی می رساند.هرچه میزان عمر باتری و سلامت آن بیشتر باشد باتری می تواند انرژی بیشتری را ذخیره کند.

باتری های لیتیوم یونی و لیتیوم‌ پلیمری دو نوعه پر طرفدار باتری هستند و به عنوان بهترین باتری ها شناخته شده اند‌. همانطور که گفته شد باتری مهم ترین نقش را در گوشی موبایل شما دارد بنابراین اگر زمانی قصد تعویض آن را داشتید حتما بهترین نوع باتری را برای گوشی خود انتخاب کنید. در ادامه تفاوت های اصلی میان این دو نوع باتری را برای شما بیان می کنیم.

تفاوت میان باتری های لیتیوم یونی و پلمیری نشان دهنده ی عملکرد صحیح آن ها است.برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را از گوشی خود مشاهده کنید باید باتری مناسبی را برای گوشی خود انتخاب کنید.طبیعتا باتری ها با یک دیگر تفاوت های زیادی دارند و این تفاوت می تواند در مواردی مثل چگالی،قیمت،طول عمر،تعویض و عملکرد باتری باشد.علاوه بر این ها باتری ها ظرفیت های متنوعی دارند و شما باید به توجه به گوشی خود یک باتری مناسب برای گوشی انتخاب کنید تا گوشی موبایل شما بتواند عملکرد درستی داشته باشد.

ساختار باتری های لیتیومی

با بررسی ساختار هردو نوع باتری می توان تا حدودی به تفاوت ها و شباهت های میان آن ها پی ببریم به طور کلی باتری گوشی به دو دسته تقسیم شده اند:

  • باتری های لیتیوم یونی
  • باتری های لیتیوم پلیمری

هر کدام از این دسته باتری ها کاربرد و ساختار متفاوتی دارند البته یکسری شباهت ها نیز میان این دو باتری وجود دارد.در ادامه درباره ی هرکدام از باتری ها به طور جداگانه توضیح می دهیم تا شما عزیزان متوجه شباهت ها و تفاوت های آن ها با یک دیگر شوید.برای مثال باتری honor 8x باتری لیتیوم یونی هست که در زیر با ان اسنا می شوید.

باتری های لیتیوم یونی

از این باتری های معمولا در لب تاپ ،تبلت و دستگاه های الکتریکی که قابل حمل هستند استفاده می شود .این نوع باتری ها نسبت به باتری هایی سری قبل خود محبوبیت بیشتری  در بین کاربران دارند.

 باتری های یونی به دلیل اینکه قدرت نگه داری و ذخیره ی شارژ بالایی دارند به عنوان بهترین باتری ها شناخته شده اند.این نوع باتری ها   نسبت به باتری های نسل قبلی خود وزن سبک تری دارند اما خب معایبی نیز در آن ها وجود دارد به عنوان مثال این باتری خیلی زود سبب آتش سوزی و یا انفجار گوشس می شوند.

بهتر است  از شارژ کردن بیش از حد این باتری ها پرهیز کنید و  برای شارژ کردن گوشی،اجازه دهید باتری کاملا خالی شده سپس آن را به شارژ بزنید اگر باتری های لیتیوم یونی  در مدت زمان طولانی شارژ شوند دمای آن ها بالا رفته و داغ می شوند که همین امرسبب آتش سوزی و منفجر شدن گوشی می شود.

باتری های لیتیوم یونی دارای سه بخش اصلی یعنی الکترود مثبت،الکترود منفی،و دی  الکتریک می باشند که الکترود مثبت آن از لیتیوم کبالت اسید و الکترود منفی آن از کربن ساخته شده است.

همه ی باتری هایی که ما برای گوشی خود از آن استفاده می کنیم دارای معایبی هستند که اگر نسبت به آن ها آگاهی کافی  نداشته باشیم سبب بروز مشکلاتی می شود.

خصوصیات باتری های لیتیوم یونی

  • چگالی بالا
  • عمر طولانی
  • وزن سنگین
  • قابل تعویض توسط کاربر

موارد ذکر شده در بالا معایب و ویژگی های باتری های لیتیوم یونی هستند . از جمله باتری های که عمر طولانی دارند  باتری  y7 prime 2017می باشد که شما با در نظر گرفتن این موارد می توانید به راحتی باتری مورد نظر خود را برای گوشی موبایل خود خریداری کنید.

باتری های لیتیوم‌ پلیمری

 باتری های لیتیوم پلیمری بعد از باتری های لیتیوم یونی وارد بازار شدند این باتری در شکل ها و ابعاد متفاوتی به بازار عرضه شدند و بیشتر از آن ها در گوشی تبلت و یا لب تاپ استفاده می شود یکی از این باتری های باتری هواوی p9 lite بود .می توان گفت باتری های پلیمری نسبت به باتری های یونی بهتر هستند .

مهم ترین تفاوتی که میان باتری های لیتیوم یونی و پلیمری وجود دارد در رابطه با الکترولیت آن ها می باشد.الکترولیتی که در باتری های لیتیوم پلیمری وجود دارد از نوع متخلخل می باشد  که در یک ژل پوشیده شده است.در این دسته باتری ها از الکترولیت جامد، پلی آکریلونایتریل ،پلی متیل متاکریلات استفاده شده است.که الکترولیت های جامد در سه دسته ی خشک ژله ای و متخلخل قرار دارند.

ویژگی باتری های لیتیوم پلمیری

  • وزن سبک
  • موجود در ابعاد و شکل های مختلف
  • چگالی پایین
  • گران قیمت
  • عمر مفید ولی کوتاه
  • غیر قابل تعویض توسط کاربر

  با بررسی معایب و ویژگی های باتری های لیتیوم یونی و پلیمری تفاوت و شباهت میان آن ها برای ما مشخص شد ، به طور کلی می توان گفت که باتری هایی که از جنس لیتیوم هستند ساختار حساسی دارند و تفاوت زیادی بین یونی و یا پلمیری بودن آن ها وجود ندارد



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.