روش هایی برای انگیزه دادن به زبان آموزان

این پست به روش هایی برای انگیزه دادن به زبان آموزان اشاره می کند. اگر قصد شروع آموزش زبان را دارید حتما این روش ها را در روند یادگیری خود بکار ببندید…

روش هایی برای انگیزه دادن به زبان آموزان

روش هایی برای انگیزه دادن به زبان آموزان

اگر دانش آموزان شما برای مشارکت در درس شما انگیزه ندارند، دیگر مهم نیست طرح درسی شما چقدرمتحیرکننده است. پس، انگیزه دادن به زبان آموزان انگلیسی به اندازه آماده کردن دروس با کیفیت مهم است. ممکن است بگویید ” ولی این وظیفه من نیست”. اگر آنها انگیزه ندارند، تقصیر من نیست”. درست است، درست، ولی برای هدایت دانش آموزان به مسیر درست زمان زیادی نمیگیرد.

البته ما نمی توانیم نگرش افراد را کنترل کنیم، ولی کاری که به عنوان مدرس می توانیم انجام دهیم این است که محیطی را بوجود آوریم که در آن دانش آموزان احساس امنیت و موفقیت کنند.

دادن فرصت برای موفقیت

تصور کنید در کشور خارجی هستید. همه چیز دشوار است چون سیستم را درک نمیکنید. چیزهای ساده مثل رفتن به اداره پست یا فهمیدن اینکه چطور به فروشگاه بروید ممکن است کل روز طول بکشد و احساس کنید ارزش اینهمه تلاش را نداشت. یک دانش آموز هندی در ماه اولی که در ایالات متحده بود به ندرت غذا میخورد چون نمیدانست کدوم غذا در فروشگاه مخصوص گیاه خواران است.

وقتی چنین مشکلاتی زندگی شما را در بر می گیرند، هر موفقیتی موفیت بزرگی است. بنابراین، به عنوان مدرس، وظیفه ماست موفقیت را برای دانش آموزان مان ساده کنیم چون به محض اینکه طعم آنرا بچشند، برای تجربه مجدد آن سخت تلاش می کنید.

چگونه موفقیت بسازیم

در اینجا چند نکته برای ایجاد موفقیت در کلاس تان عنوان شده است:

  • در حالیکه دانش آموزان در حال فعالیت هستند، در کلاس قدم بزنید و با آنها درمورد فعالیت شان گفتگو کنید، درمورد اینکه که کدام دانش آموزان فهم راسخی درمورد کدام مفاهیم دارند یا کدام دانش آموزان پاسخ صحیحی برای هر سوال دارند یادداشت بردارید.
  • هنگامی که با هم کار می کنید،دانش آموزانی را صدا کنید که می دانید پاسخ درست را خواهند داد.
  • هر دانش آموز را برای پاسخ درستش تحسین کنید.

استفاده از استعدادها برای ایجاد موفقیت

Providing opportunities for students to show off their special talents can make them feel

ایجاد فرصت هایی برای دانش آموزان برای نشان دادن استعدادهای خاص خودشان می تواند باعث شود آنها احساس موفقیت کنند. به عنوان مثال:

  • اگر برای دستور دادن تلاش می کنید یا از افعال امری استفاده می کنید، اجازه دهید دانش آموزان تان مهارتی را که برای کلاس دارند را نشان دهند، همان طور که ادامه می دهند توضیح هم دهند.
  • دانش آموزی در کلاس نحوه تازدن ملافه را آموزش میداد و وقتی این کارساده خانه داری تمام شد، کل کلاس او را تشویق کردند چون تمیزترین ملافه تازده ای بود که تا آنموقع دیده بودند.
  • مرتب کردن گل ها، تعویض روغن اتوموبیل، سالاد درست کردن، بسته بندی یک هدیه، بازی کردن بازی های ویدئویی، تخم مرغ پختن،یا چیدن میز تمام فعالیت هایی هستند که دانش آموزان میتوانند نشان دهند و توضیح دهند.

بخش توضیح دادن ممکن است کار داشته باشد ولی زمانیکه دانش آموزان قبلا با آن فعالیت آشنایی دارند، نصف کار انجام شده است.

نشان دادن توانایی های خاص برای ایجاد موفقیت

دانش آموزان شما می توانند توانایی های خاص خود را نشان دهند و احساس موفقیت کنند اگر بتوانند در فعالیت های گروهی شرکت کنند که نیاز نباشد خیلی  صحبت کنند. به عنوان مثال:

  • اگر دانش آموزی می تواند نقاشی کند، اجازه دهید تصویر داستانی را بکشد که گروه می نویسد.
  • اگر دانش آموزی دست خط خوبی دارد، اجازه دهید منشی گروه شود.
  • اگر دانش آموزی متفکر خلاق است، اجازه دهید ایده پردازی کند که چگونه از چتری شکسته، کفگیر، ماشین حساب و خرس عروسکی در داستانی خنده دار استفاده کرد.

انگلیسی را با کارهای عملی به زبان آموزان آموزش دهید

مردم تمایل ندارند کارهای بیهوده انجام دهند. آنها می خواهند بدانند که هدفی در پس کاری است که انجام می دهند حتی اگر آن فعالیت به آسانی چاله کندن باشد. وقتی فعالیت هایتان را عملی می کنید می توانید بر هدف آنها تاکید کنید.

کارها را جالب کنید

بعضی مواقع کارها  جالب نیستند. ولی اکثر مواقع انتظار ما زیاد است که کارها جالب باشند.

به عنوان مثال؛ استادی به دانشجویان درس گرامر/ نوشتار میدهد، و وقتی زمان فعالیت درمورد نوشتار استدلالی است، استاد مکالمه ای را راجع به موضوع داغی شروع می کند تا دانشجویان در راه درست تفکر کنند. دانشجویان فکر میکنند این کار کسل کننده است و در بحث شرکت نمی کنند.

به هر حال همان استاد همان تمرین را در کلاس مکالمه انجام می دهد و موفقیت بزرگی دارد.

عوامل زیادی در موفقیت یا شکست طرح درس دخیل هستند که به سختی می توان گفت چرا یک کلاس در این فعالیت استاد شرکت می کند ولی کلاس دیگر نه، ولی هیچگاه انتظارات دانشجویان را دست کم نگیرید.

ایجاد انتظار در روز اول

پس جالب کردن کارها بیشتر تمرینی برای قالب ریزی انتظارات است تا چیز دیگر، و باید روز اول شروع شود. اگر روز اول جالب باشد، دانش آموزان انتظار خواهند داشت هرروز جالب باشد، و هنگامیکه انتظار سرگرمی دارند، آنرا پیدا می کنند حتی زمانیکه سخت کار می کنند و آن کار خیلی هیجان انگیز نیست.

در نتیجه، اولین روز کلاس:

  • دانش آموزان را شرکت دهید.
  • دانش آموزان را به کار گیرید و حرکت دهید.
  • کمک کنید دانش آموزان با یکدیگر آشنا شوند.
  • اجازه دهید دانش آموزان شما را بشناسند.
  • به دانش آموزان پروژه ای آسان و خلاقانه دهید تا در گروه انجام دهند.
  • جایزه های کوچک دهید ( اگر ممکن است).
  • اجازه دهید دانش آموزان اظهار نظر کنند.

تشویق کنید

شکلات میتواند بسیار انگیزه بخش باشد، ولی کلام مثبت در زندگی دانش آموز تاثیری بلند مدت در انگیزه او دارد. یافتن کلامی مثبت برای گفتن درمورد کار دانش آموز همیشه آسان نیست، ولی می تواند تنها چیزی باشد که دانش آموز در آن لحظه نیاز دارد تا به تلاشش ادامه دهد.

اگر نمی توانند از فعل زمان حال کامل به درستی استفاده کنند، ولی دست خط آنها به طور چشمگیری پیشرفت کرده است، یا اگر سرانجام “اس” سوم شخص را در اخر افعال حال ساده به کار میبرند، یا حالا می توانند ” مایونز” را به درستی بنویسند، یا تلفظ آنها عالی است، فقط اندکی تشویق برای با انگیزه کردن دانش آموزانتان کافی است.


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.