تولیمو یا TOLIMO چیست؟

 تولیمو یا TOLIMO چیست؟

تولیمو مخفف The Test of Language by the Iranian Measurement Organization می باشد که توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و اجرا می شود که در واقع آزمونی استاندارد برای تعیین سطح دانش زبان انگلیسی می باشد. بیشتر متقاضیان این آزمون را داوطلبان دکتری تشکیل می‌دهند زیرا داشتن یک نمره زبان (تولیمو، تافل، MCHE و …) برای قبولی در آزمون دکترا لازم است.

دفترچه سوالات و نحوه پاسخگویی

در جلسه آزمون به هر یک از داوطلبان زبان انگلیسی پیشرفته (TOLIMO) دو دفترچه سوال داده می شود که یک دفترچه تشریحی (دفترچه شماره ۱) و دفترچه دیگر تستی(دفترچه شماره ۲) خواهد بود. داوطلبان باید پاسخ سوال تشریحی را در همان دفترچه و پاسخ سوالات تستی را در پاسخنامه پاسخ بدهند.

تعداد سوالات و مدت پاسخگویی دفترچه شماره ۱

یک سوال تشرحی نوشتاری (Writing) که داوطلب ۳۰ دقیقه فرصت دارد پاسخ را در همان دفترچه سوال بنویسد.

دفترچه شماره ۲

حاوی ۱۴۰ سوال تستی شامل ساختار و نوشتار زبانی (Structure and written expression)، خواندن و درک مطلب (Reading comprehension) و درک مطلب شفاهی یا شنیداری (Listening comprehension) می باشد که داوطلبان باید طبق زمانبندی زیر به این سوالات پاسخ بدهند:

  • ساختار و نوشتار زبانی (۴۰ سوال و مدت پاسخگویی ۳۰ دقیقه
  • خواندن و درک مطلب (۵۰ سوال و مدت پاسخگویی ۵۵ دقیقه)
  • درک مطلب شفاهی (۵۰ سوال و مدت پاسخگویی ۳۵ دقیقه)
    تذکر مهم: در جلسه آزمون منحصرا سوالات بخش شنیداری از بلندگو پخش می شود و داوطلبان باید با توجه به متن سوال که از بلندگو پخش می شود، نسبت به انتخاب یکی از ۴ گزینه ای که در رابطه با سوال مربوط به این بخش درج گردیده، اقدام و با توجه به شماره سوال مربوط در پاسخنامه، علامتگذاری نمایند.
  • متن سوالات شنیداری فقط یک بار از بلندگو پخش می شود و قابل تکرار نیست.

محاسبه نمره

نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل منظور می شود. دامنه نمره کل از ۳۱۰ تا ۶۷۷ است نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از ۴۷۹ ضعیف تلقی می شود. لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ الی ۶ می باشد که در کنار نمره کل در کارنامه درج می شود.


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.