غلبه بر ترس از مکالمه به زبان انگلیسی

غلبه بر ترس از مکالمه به زبان انگلیسی

شناخت منشأ ترس از مکالمه به زبان انگلیسی

دقیقاً شما از چه چیزی می‌ترسید؟ ترس از مکالمه به زبان انگلیسی معمولاً به خاطر این است که فکر می‌کنید که نکند مرتکب اشتباهی به زبان انگلیسی شوید. یا نکند که با یک برخورد منفی مواجه شوید.

وقتی این ترس به آدم دست می‌دهد، در هر شرایطی، ذهن قفل می‌کند. یعنی دیگر نمی‌توان به چیز دیگری فکر کرد. این موضوع فقط ویژه‌ی زبان انگلیسی نیست. شاید مثلاً قبلاً به یک مصاحبه‌ی شغلی رفته باشید و این موضوع برایتان پیش آمده باشد. شاید یک ارائه برای جمع داشته‌اید. خیلی‌ها جلوی دوربین، وقتی کسی با آن‌ها مصاحبه می‌کند قفل می‌کنند. در هرجایی که با این ترس مواجه شوید ذهن شما کاملاً بسته می‌شود و عملکردتان بسیار پایین می‌آید.

برای اینکه ترس خود را بهتر متوجه شوید، از خودتان بپرسید که عکس‌العمل شما وقتی‌که شخصی خارجی، تلاشی می‌خواهد بکند که به زبان فارسی صحبت کند چیست؟ آیا او را مسخره می‌کنید یا هرچقدر هم که اشتباه بکند خوشحال می‌شوید و وی را بیشتر تشویق می‌کنید. احتمالاً پاسخ شما گزینه‌ی دوم است. همین شرایط برای شما نیز برقرار است. اکثر افراد با روی باز با این موضوع برخورد می‌کنند. اگر هم کسی شما را مسخره بکند واقعاً مشکل از شما نیست. بلکه آن فرد تعادل روانی ندارد و بایستی تا جایی که می‌شود از وی دوری کنید.

دسته‌ی دومی از افراد که بایستی از آن‌ها دوری کنید افرادی هستند که به‌طور ناخودآگاه هر اشتباه گرامری که ببینند تصحیح می‌کنند. به این افراد به‌اصطلاح گرامر نازی (grammar nazi) می‌گویند. گرامر نازی‌ها واقعاً یک گفتگوی دل‌چسب را خراب می‌کنند. بنابراین از این نوع افراد هم تا جایی که می‌توانید دوری کنید.

 یک نمونه گرامر نازی

تمرین و تقویت مهارت شنیداری قبل از مکالمه زبان انگلیسی

اگر شما به‌تازگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده‌اید بسیار مهم است که قبل از اینکه مکالمه به زبان انگلیسی را آغاز کنید، برای مدت‌زمان خیلی زیادی تنها بخوانید و بشنوید. این نکته را پیش‌ازاین در نوشته‌ی چگونه لغات انگلیسی را حفظ کنیم نیز گفته بودم. دلیل این موضوع به خاطر این است که بهتر است مکالمه زبان انگلیسی را تا زمانی که چیزی برای گفتن داشته باشید به تأخیر بیندازید. وگرنه مکالمه‌ی شما محدود به صحبت‌های کلیشه‌ای مانند احوالپرسی ساده می‌شود. در ضمن اگر دایره‌ی لغاتتان محدود باشد ممکن است که صحبت‌های طرف مقابل را در کل نفهمید.

برای تقویت مهارت شنیداری بایستی از منابع مختلفی بهره ببرید تا شرایط مختلف را تجربه کنید. مثلاً یک‌بار فیلم نگاه کنید. بار دیگر اخبار گوش دهید. و یک‌بار هم موسیقی مناسب بشنوید. برای خواندن هم همین رویکرد را در پیش بگیرید. زیرا تغییر شرایط خیلی می‌تواند در بهتر شدن یادگیری کمک کند.

 بچه‌ها قبل از شروع مکالمه تا مدت‌ها به دیگران گوش می‌دهند.

مکالمه زبان انگلیسی را با مکالمه‌ی دونفره آغاز کنید

اگر یک خورده از مکالمه به زبان انگلیسی می‌ترسید و یا تازه‌کار هستید، صحبت کردن در یک جمع می‌تواند ترسناک‌تر باشد. زیرا تمرکز بر صحبت‌های تمامی افراد با لهجه‌ها و سرعت‌های مکالمه‌ای مختلف بسیار سخت است و ممکن است موضوع به‌طورکلی از دستتان برود. کلاً مکالمه در جمع به هر زبانی که باشد سخت‌تر از مکالمه‌ی دونفره است. بنابراین پیشنهاد می‌شود با رعایت مواردی که در اولین پیشنهاد گفته شد مکالمه‌ی دونفره به زبان انگلیسی داشته باشید. وقتی مکالمه دونفره باشد شخص مقابل می‌تواند شرایط شما را بهتر درک کند و اگر شما سطحتان پایین است آرام‌تر و ساده‌تر صحبت کند.

در مکالمه‌ی دونفره بایستی همیشه به این نکته دقت داشته باشید که شخص مقابل معلم زبان انگلیسی شما نیست که سؤالات درسی و اشکالات گرامری خود را از ایشان بپرسید. این موضوع نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه یک مکالمه دوستانه را به‌شدت خراب می‌کند. سعی کنید که تنها به گفتگوی دوستانه و عادی توجه کنید تا مسائل درسی و گرامری.

 برای شروع، مکالمه‌ی دو نفره به زبان انگلیسی کارآمدتر از مکالمات گروهی است.

برای شروع مکالمه زبان انگلیسی از قبل چیزی در ذهن داشته باشید

خیلی وقت‌ها شروع یک موضوع جرئت بسیار زیادی می‌خواهد. اگر بتوانید شروع‌کننده‌ی خوبی باشید، ادامه‌ی راه برایتان ساده‌تر می‌شود و شما در آن راه مطمئن‌تر قدم برمی‌دارید. مکالمه به زبان انگلیسی نیز همین‌طور است. اگر سطحتان زیاد بالا نباشد، ممکن است برای شروع یک مکالمه مشکل داشته باشید. اما می‌توان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد. برای این کار از قبل موضوعات احتمالی که ممکن است در شروع یک مکالمه به وجود بیاید را تمرین کنید. مثلاً برای ما فارس زبان‌ها سلام و احوالپرسی جزء مکررترین موضوعاتی است که در مکالمه به وجود می‌آید. اما مثلاً فرض کنید که در خارج از کشور هستید و می‌خواهید به یک رستوران بروید. از قبل چیزهایی در ذهن خود برای سفارش غذا آماده داشته باشید. با این کار به خودتان اطمینان بیشتری خواهید داشت.

آهسته‌تر!

آخرین پیشنهاد بنده این است که در یادگیری زبان زیادی عجله نکنید. آهستگی و پیوستگی رمز موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی است. زیرا زمان خیلی زیادی طول می‌کشد که ذهن شما به ساختارهای جدید زبان انگلیسی عادت کند. برای مکالمه به زبان انگلیسی نیز همین‌طور است. اگر احساس می‌کنید هنوز آماده‌ی مکالمه به زبان انگلیسی نیستید. صبر داشته باشید تا زمانی که احساس قدرت بکنید. فراموش نکنید که یادگیری زبان انگلیسی مثل یک مسابقه نیست.

 نیازی نیست که برای مکالمه به زبان انگلیسی عجله ای داشته باشید.

شما چه فکر می‌کنید؟

این‌ها کارهایی بودند که بنده خودم برای غلبه بر ترس از مکالمه به زبان انگلیسی انجام داده‌ام. نظر شما چیست؟ اگر شما هم نکاتی برای این موضوع دارید با دیگران در قسمت دیدگاه‌ها در میان بگذارید.


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.