وقتی زبان‌آموز به‌تازگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده است، معمولاً سؤالات زیادی در ذهن وی نقش می‌بندد. یکی از رایج‌ترین سؤالات در رابطه با مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی است:

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی در حد “روان” چقدر است؟ مدت زمان لازم برای گرفتن آیلتس/تافل چقدر است؟ یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد؟ و سؤالاتی ازاین‌دست.

به نظر بنده این سؤالات بیشتر به این دلیل به وجود می‌آید که آدم‌ها عطش زیادی نسبت به سریع و ساده انجام دادن کارها پیداکرده‌اند. درواقع اگر جستجویی در گوگل انجام دهید، می‌بینید که “یادگیری سریع زبان انگلیسی” و “یادگیری آسان زبان انگلیسی” دو کلمه‌ی کلیدی مهم است که خیلی‌ها از آن، در جستجوی خود برای یافتن روش‌های مختلف یادگیری زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. پرسیدن این سؤال که “یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد” مانند این است که به یک کلاس ورزشی کنگ‌فو برویم و از استاد کنگ‌فو بپرسیم:

ببخشید استاد! چقدر طول میکشه که منم کمربند سیاه مثل تو بگیرم؟!!

خیلی واضح است که داشتن این‌چنین نگرشی به مسائل (حل ساده و سریع مسائل)، اصلاً نگرش مناسبی نیست. زیرا برای حل مسائلی مثل یادگیری زبان انگلیسی، پروسه‌ای طولانی و زمان‌بر نیاز است. و اگر این پروسه، به‌عنوان عاملی ناخوشایند، که بایستی هر چه سریع‌تر از شر آن خلاص شد، دیده شود؛ زبان‌آموز احتمالاً هیچ‌گاه به حد روان صحبت کردن در یادگیری زبان انگلیسی نمی‌رسد.

بنابراین این سؤال را نبایستی بپرسیم که مدت زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی چقدر است. بلکه بایستی از خودتان بپرسید که برای یادگیری زبان انگلیسی چقدر زمان در اختیار دارید. یا به چه شدتی مایل هستید که زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

 یکی از رایج ترین سوالات زبان آموزان، مدت زمان لازم برای یادگیری زبان انگلیسی است.

گذراندن کورس ۴ ساله‌ی دانشگاه MIT در یک سال

برای اینکه دو مثال موازی بزنم که موضوع اهمیت شدت یادگیری را بهتر بیان کنم، ابتدا نظر شما را به آقایی به اسم “اسکات یانگ” جلب می‌کنم. ایشان یک چلنج برای خود قرار داده بود که کورس ۴ ساله‌ی دانش کامپیوتر را در یک سال تمام کند، که درنهایت نیز بنا به ادعای خودش در اینجا موفق به این کار شده است. بنده نیز رشته‌ی مهندسی مکانیک خودم را که قرار بود در چهار سال تمام شود، نهایتاً در هفت سال!! تمام کردم (زیرا به‌جای مکانیک بعداً فهمیدم که به کامپیوتر علاقه دارم و بیشتر وقتم را روی کارهای کامپیوتری قرار دادم).

این دو مثال به‌وضوح نشان می‌دهد که چقدر بی‌معنی است که بگوییم، دقیقاً فلان مقدار زمان برای یادگیری فلان چیز نیاز است. بعضی‌ها مثل همین آقای اسکات علاقه و زمان زیادی دارند و می‌توانند یک‌ساله چیزی که برای افراد عادی ۴ سال زمان می‌برد را یاد بگیرند. بعضی‌ها هم مثل بنده علاقه‌ی آن‌چنانی ندارند و یا زمان کافی ندارند که طبیعتاً زمان خیلی بیشتری طول می‌کشد.

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی تا چه سطحی؟

اصلاً خود سؤال “مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی” به‌تنهایی بی‌معنی است. زیرا یادگیری زبان انگلیسی سطوح مختلفی را شامل می‌شود. اگر یک خورده با اعداد و ارقام صحبت کنیم مثلاً شاید بخواهید نمره‌ی ۸۰ تافل بیاورید؛ شاید به نمره ۹۰ تافل نیاز دارید و یا شاید نمره‌ای بالاتر از ۱۰۰ می‌خواهید. هرکدام از این‌ها تفاوتش با دیگری بسیار زیاد است.

همچنین این سؤال بستگی به سطح فعلی شما نیز دارد. مثلاً اگر الآن در حد ۷۰ نمره تافل هستید رسیدن به نمره ۸۰ تافل، از اینکه از ۸۰ به ۹۰ تافل برسید باز تفاوت فراوانی دارد.

همچنین به بک‌گراند آموزشی شما نیز بستگی دارد. بسیار فرق است بین کسی که یادگیری زبان انگلیسی را با کتاب‌های آموزشی انجام داده؛ با کسی که کتاب داستان و کتاب‌های آموزنده مطالعه کرده است.

یا بین کسی که یادگیری زبان انگلیسی را از طریق فیلم و سریال پیگیری کرده اما نکاتی که در نوشته‌های قبلی برای یادگیری هرچه بهتر زبان انگلیسی با فیلم بیان کرده بودیم را رعایت نکرده باشد.

بنابراین بهتر است که ابتدا هدف خود را از یادگیری زبان انگلیسی مشخص کنید. طبیعتاً اگر می‌خواهید به سطحی برسید که قادر به خواندن و نوشتن مقالات درجه‌ی یک علمی باشید، و ارائه‌هایی بسیار عالی به زبان انگلیسی برای دیگران داشته باشید، بایستی زمان خیلی زیادی وقت بگذارید.

این را نیز به شما بگویم که روان شدن در زبان انگلیسی به این معنی نیست که لهجه‌ای عالی داشته باشید یا هیچ‌گونه اشتباه گرامری و لغت نداشته باشید. نیاز نیست که حتماً بتوانید لغات قلمبه‌سلمبه‌ی مهندسی، سیاسی، یا اقتصادی بلد باشید؛ و نیازی نیست که حتماً بتوانید ساعت‌ها بحث و بررسی به زبان انگلیسی داشته باشید. روان شدن در زبان انگلیسی به این معنا است که بتوانید ارتباط‌های روزمره‌ی خود را به زبان انگلیسی با دیگران انجام دهید.

زمان یادگیری زبان انگلیسی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد

**۱- سن: **سنی که در آن شما شروع به یادگیری زبان انگلیسی می‌نمایید تأثیر بسیار زیادی می‌تواند بر لهجه‌ی شما داشته باشد. طبیعتاً هر چه زودتر زبان انگلیسی را شروع کرده باشید می‌توانید لهجه‌ی بهتری داشته باشید. نه اینکه بهتر بتوانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. دیدگاهی که بچه‌ها زبان انگلیسی را بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرند دیدگاه آن‌چنان درستی نیست. زیرا بزرگ‌سالان قابلیت‌هایی دارند که بچه‌ها ندارند. تحقیقات اخیر در حوزه‌ی یادگیری زبان نیز این موضوع را به‌خوبی اثبات کرده است.

۲- زمان، جدیت، انگیزه: چقدر می‌خواهید زمان برای یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید و چقدر جدیت دارید؟ انگیزه، فاکتور بسیار مهمی در یادگیری زبان انگلیسی است. کسانی که زبان انگلیسی را به خاطر سفر به کشورهای دیگر، کسب موفقیت‌های تحصیلی بهتر، و در کل ارتباط مؤثر با دیگر افراد این کره‌ی خاکی می‌خوانند، طبیعتاً انگیزه‌ی بالاتری برای مدیریت سختی‌هایی که در یادگیری زبان انگلیسی به وجود می‌آید دارند. اما کسانی که زبان انگلیسی را برای گرفتن نمره در مدرسه و دانشگاه و یا برای کار می‌خوانند عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. کسانی که هرروز برنامه‌ای منظم برای یادگیری زبان انگلیسی دارند عملکرد بسیار بهتری نسبت به کسانی که هفته‌ای یک‌بار زبان انگلیسی می‌خوانند یا سر کلاسهای فرمالیته‌ی درسی می‌روند، دارند.

 انگیزه برای یادگیری زبان انگلیسی خیلی اهمیت دارد.

۳- توانایی:

چقدر در یادگیری زبان انگلیسی توانایی دارید؟ البته هر کسی این توانایی را دارد که زبانی جدید یاد بگیرد اما توانایی‌های افراد در این زمینه متفاوت است. بعضی‌ها از روش‌های بسیار خاصی استفاده می‌کنند که شاید تنها برای خودشان مناسب باشد و با آن روش‌ها به‌سرعت بیشتری زبان انگلیسی را یاد می‌گیرند. افرادی هستند که به پنج، شش، هفت و یا تعداد بیشتری زبان مسلط هستند. عده‌ای هم هستند که حتی در زبان مادری خود مقداری لنگ می‌زنند. اما به‌هرحال قطعاً افرادی که به چندین زبان صحبت می‌کنند و یا حداقل زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم به‌خوبی یاد گرفته‌اند، زمان زیادی را برای بالا بردن مهارت‌های ارتباطی خود صرف کرده‌اند.

شاید اگر بار دیگر روی این نکته تأکید کنم بد نباشد. هیچ‌وقت به خاطر سن بالا از یادگیری زبان انگلیسی دلسرد نشوید. شما برای یادگیری زبان انگلیسی, هیچ‌وقت خیلی جوان و یا خیلی پیر نیستید. بنده خودم به‌شخصه قصد دارم که تا جایی که می‌توانم زبان‌های جدید را تجربه کنم. حتی اگر به سن ۴۰ یا ۵۰ سالگی رسیدم.