چگونه مهارت شنیداری listening خود در انگلیسی را تقویت کنید

 چگونه مهارت شنیداری listening خود در انگلیسی را تقویت کنید

چرا درک شنیداری listening در زبان انگلیسی  دشوار است؟

 بسیاری از شما در ابتدا  زبان انگلیسی را از کلاس و کتاب های درسی و یا شاید از CD های آموزشی  یاد گرفته اید که اگر اینگونه زبان انگلیسی را آموخته اید، در مهارت شنیداری listening مشکل خواهید داشت زیرا چیزی که شما در کتاب ها و CDهای آموزشی فرا گرفته اید دقیقا همان چیزی نیست که در زبان عامیانه استفاده می شود. در ادامه ی این مطلب، به تعدادی از این تفاوت ها می پردازیم.

کلمات و عباراتی که در زبان محاوره استفاده می شوند با زبان نوشتار متفاوت اند. انگلیسی زبان ها از زبان عامیانه و یا همان زبان کوچه و خیابان استفاده می کنند. مثلا um)), (hmm), (ah), (uh) یا اینکه (that) را در relative clause ها به کار نمی برند و این در حالی است که بیشتر کلاس ها و کتاب ها ی آموزش انگلیسی در صدد تدریس انگلیسی درست و صحیحی هستند که در متن وگفتار رسمی استفاده می شود. پس در همین اولین مورد، یکی از مشکلات اصلی ضعف در مهارت شنیداری listening در انگلیسی به خوبی مشخص شد.

طبیعتا در هر زبانی، تلفظ کلمات زمانی که تک به تک ادا می شوند تا زمانی که به صورت یک رشته ی پشت سر هم ادا می شوند متفاوت هستند. اگر شما زبان انگلیسی را فقط در  کلاس آموخته اید، به طور حتم تنها  تلفظ کاملا دقیق کلمات را شنیده اید و احتمالا آماده نخواهید بود که شخصی از شما اینگونه بپرسد:

W’joominehand’nmethabagovethare? (“Would you mind handing me that bag over there?”)

افراد درباره ی موضوعات مختلفی حرف می زنند که مطمئنا بعضی از این موضوعات خیلی تخصصی و برای شما نا آشنا هستند. بعضی مواقع در مورد شخصی حرف می زنند که شما آن شخص را نمی شناسید و یا در رابطه با فیلمی شوخی می کنند که شما تا به حال آن فیلم را ندیده اید. کلاس های آموزش زبان انگلیسی ،کتب درسی و یا حتی وب سایت ها، با تمام مزایایی که دارند، به هر حال نمی توانند شما را برای تمام موضوعات یا بحث های موجود در این دنیا آماده کنند. بنابراین مهم است که بدانید شما نمی توانید از هر موضوعی سر در آورید و طبیعی است که تمامی موضوعات و بحث ها در زبان انگلیسی برای شما قابل درک نیستند.

اولین توصیه ی من برای تقویت مهارت شنیداری listening در زبان انگلیسی

بهترین روش برای تقویت  listening این است که زمان گوش دادن به زبان انگلیسی را افزایش دهید و انصافا باید اعتراف کنم که راهی به جز این نیست. شما باید ساعت ها به صحبت کردن انگلیسی زبان ها گوش کنید. به چیز هایی گوش دهید که شما را سر ذوق می آورند مثل یک موسیقی زیبای انگلیسی و یا یک سریال انگلیسی زبان. اگر از گوش دادن به چیزی لذت نمی برید برای شما سخت خواهد بود که به گوش دادن آن ادامه دهید و پس از مدت کوتاهی کسل خواهید شد و دیگر به گوش دادن ادامه نمی دهید. یک راهکار جادویی برای تقویت listening این است که متون موسیقی های انگلیسی زبان مورد علاقه تان را بیابید و با آن شروع به خواندن و یا گوش دادن به موسیقی محبوب تان بکنید. به جرات می گویم که همین یک راه می تواند باعث پیشرفت قابل توجهی در میزان مهارت شنیداری listening شما در زبان انگلیسی شود.

دیگر توصیه ها

بهتر است صحبت هم بکنید تا اینکه فقط به برنامه های تلویزیونی، رادیویی و پادکست گوش دهید. بودن در یک بحث شما را به دقیق گوش کردن وادار می دارد.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که به موضوعات متنوع و گوناگون گوش کنید. اشخاصی را می شناسم که هر روز به برنامه های خبری رادیو گوش می دهند اما احساس پیشرفت نمی کنند. این به این خاطر است که اخبار انگلیسی یک حالت و ادبیات به خصوص از گفتار و صحبت کردن است که تنها گویندگان رادیو و تلویزیون به آن شکل صحبت می کنند. در نتیجه اگر تنها به اخبار گوش می دهید نمی توانید انتظار داشته باشید که مکالمه های روزمره ی انگلیسی زبان ها را درک کنید.

اگر زیر نویس های فیلم ها یا سریال هایی که تماشا می کنید به زبان انگلیسی باشند می توانند به شما کمک فراوانی کنند. اگر فیلم یا برنامه ی تلویزیونی را به همراه زیر نویس انگلیسی تماشا  کنید می تواند به شما کمک کند تا کلمات نوشته شده را با تلفظ کلمات تطبیق دهید اما در عین حال نگاه کردن فیلم ها یا سریال های انگلیسی زبان با زیر نویس به زبان مادری (به زبان خودتان) خطرناک است و باعث می شود که در جریان آنچه اتفاق می افتد قرار بگیرید اما مغز شما را در زبان مادری حبس می کند و اجازه نمی دهد تا مغز هم تلاشی برای درک جریان فیلم نامه کند. تا آنجایی که ممکن است استفاده از زیر نویس به زبان مادری یا همان زبان پارسی را کم کنید و حالت ایده آل به صفر برسانید.

۱۱ روش عالی برای تقویت listening

در زیر فهرستی از ۱۱ روش بی نظیر برای تقویت مهارت شنیداری در انگلیسی listening  آورده شده است. این روش ها بر اساس اهمیت شان به ترتیب از ۱ تا ۱۰ انتخاب شده اند. در زیر می توانید این ۱۰ نکته ی ارزشمند را دنبال کنید.

۱. در محیطی که کاملا انگلیسی صحبت می شود کار و زندگی کنید. البته می دانم که این امر در ایران تا کمی یا کلا عملی نیست اما غیر ممکن هم نیست. سعی کنید از امروز به بعد کلا به آهنگ های انگلیسی گوش کنید. فیلم ها و سریال های انگلیسی تماشا کنید و به بخش های مختلف سامانه ی آموزش انگلیسی سام نیز سر بزنید. اگر هر روز تنها یک داستان از بخش “داستان های انگلیسی” این وب سایت را بخوانید، ظرف تنها ۲ ماه شاهد پیشرفت غیر قابل تصوری در خود خواهید بود.

۲. سعی کنید بخشی از درآمد خود را برای داشتن یک مدرس حرفه ای زبان انگلیسی کنار بگذارید. این امر می تواند در کمترین حالت تنها ماهی ۲ یا ۳ بار اتفاق بیافتد، اما داشتن یک مدرس زبان انگلیسی خصوصی و حرفه ای شما را در مسیر پیشرفت سریع قرار خواهد داد. پس چند باری در هفته به صورت انفرادی با معلم خصوصی زبان خود صحبت کنید.

۳. با یک انگلیسی زبان رودررو یا از طریق اسکایپ Skype صحبت کنید.

۴. .ساعاتی را به دیدن فیلم ،برنامه های تلویزیونی و ویدئوهای انگلیسی که همراه با زیر نویس انگلیسی هستند اختصاص دهید.

۵. فیلم ،تلویزیون و ویدئو های بدون زیر نویس را تماشا کنید.

۶. گاهی اوقات فیلم، تلویزیون و ویدئوهایی را که  همراه زیرنویس به زبان مادریتان هستند را ببینید.

۷. به پادکست های انگلیسی که درباره ی موضوعاتی اند که برای شما جالب است گوش دهید؛ اما نه موضوعاتی که درباره ی یادگیری زبان هستند.

۸. به برنامه های رادیویی انگلیسی زبان گوش دهید.

۹. به درس های انگلیسی که به صورت صوتی هستند گوش کنید.

۱۰. درصد مهمی از میزان تسلط شما در مهارت شنیداری listening در انگلیسی را میزان مهارت شما در درک اصطلاحات و ترکیبات اصطلاحی در زبان انگلیسی تشکیل می دهد. تا زمانی که دانش شما در اصطلاحات انگلیسی یا همان idiom ها پایین باشد، بخش قابل توجهی از گفته های هر انگلیسی یا آمریکایی زبان را از دست خواهید داد. برای دسترسی به دوره های آموزش اصطلاحات انگلیسی سام که یکی از حرفه ای ترین دوره های آموزش اصطلاحات انگلیسی ایران هستند دوره های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. دوره ی آموزشی “اصطلاحات انگلیسی خیلی خوب” و دوره ی آموزشی “مثلا می خوایم به انگلیسی بگیم …”.

۱۱. سعی کنید از دوره های آموزش انگلیسی با اسکایپپ skype این سامانه استفاده کنید. چرا که قیمت ارزان و در دسترس بودن امکان آموزش انگلیسی با حرفه ای های این رشته می تواند فرصتی طلایی برای یادگیری زبان انگلیسی و تقویت مهارت شنیداری listening شما در انگلیسی را برای تان به همراه داشته باشد.


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.