راهنمای جامع آزمون آیلتس IELTS در ایران – آنچه باید بدانید

 راهنمای جامع آزمون آیلتس IELTS در ایران - آنچه باید بدانید

خلاصه: نمرات آزمون آیلتس در بیش از ۸۰۰۰ سازمان و موسسه ی آموزشی از جمله دانشگاه ها، مراکز استخدام نیرو، سازمان های مهاجرتی و حرفه ای قابل قبول هستند. آزمون آیلتس توسط عده ای متخصص در زبان انگلیسی طراحی شده است که از طریق آن بتوان به صورت نسبی سطح مهارت های هر فرد در زبان انگلیسی را سنجید. این آزمون برای سنجش سطح انگلیسی متقاضیان کار یا تحصیل در جوامع انگلیسی زبان استفاده می شود.

آیلتس IELTS چیست؟

واژه ی آیلتس IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System است که یکی از آزمون های بسیار مطرح و معتبر در زمینه ی سنجش میزان مهارت ها در زبان انگلیسی است که هر سال بیش از ۲ میلیون متقاضی در سراسر دنیا این آزمون را برای سنجش میزان مهارت های خود در زبان انگلیسی می دهند.

آیلتس تمامی مهارت های شما در زبان انگلیسی را مورد سنجش قرار می دهد. این مهارت ها عبارتند از مهارت خواندن reading، مهارت نوشتاری writing، مهارت شنیداری listening و مهارت کلامی speaking. آیلتس به گونه ای طراحی شده است که سطح و نوع استفاده ی شما از انگلیسی را برای تحصیل، کار، نمایش و هر کاری که در زندگی جدید خود خارج از وطن تان مد نظر دارید را به خوبی در نمره ی شما از این آزمون انعکاس می دهد.

آزمون IELTS آیلتس توسط متخصصین طراز اول دنیا در زمینه ی آزمون سازی و سنجش مهارت های زبانی طراحی شده است. این آزمون در سطح بین المللی از شهرت خوبی برخوردار است و در بیش از ۸۰۰۰ هزار سازمان و مرکز آموزشی از جمله مدارس، دانشگاه ها، سازمان های استخدامی، سازمان های مهاجرتی و مراکز حرفه ای مورد پذیرش است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد آزمون آیلتس این است که این آزمون مهارت کلامی speaking شما را به وسیله ی مصاحبه ی رو در رو مورد سنجش قرار می دهد و این بدین معناست که مهارت کلامی شما به وسیله ی مکالمه با یک فرد حقیقی و به صورت حضوری سنجیده می شود. این روش، به عنوان موثرترین و طبیعی ترین حالت ممکن برای سنجش مهارت کلامی speaking یک فرد در زبان انگلیسی محسوب می شود.

با توجه به نوع حرفه یا سازمانی که تقاضای پذیرفته شدن در آن را دارید، می توانید دو نوع آزمون آیلتس را انتخاب کنید: آیلتس آکادمیک (تحصیلی) IELTS Academic و آیلتس عمومی IELTS General Training. دلیل شما برای دادن آزمون آیلتس هر چه باشد، باید تمامی توانایی های خود در زبان انگلیسی را به بهترین سطح ممکن برسانید.

آیلتس ، مناسب برای تحصیل، کار و مهاجرت

آیلتس درها را به سوی تحصیلات بین المللی باز می کند. این آزمون توسط هزاران دانشگاه در ایالات متحده ی آمریکا مورد قبول است و اغلب دانشگاه ها در استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلستان و همچنین بسیاری از موسسات آموزشی انگلیسی زبان در اروپا شما را با داشتن مدرک آیلتس می پذیرند.

با کلیک کردن اینجا، می توانید به لینک اصلی کنسول گری انگلستان متصل شوید و از این طریق متوجه شوید که هر سازمان آکادمیک، کاری و یا استخدامی، چه نمره ای در آزمون آیلتس را برای پذیرش نیاز دارد.

آیلتس برای کار

آیلتس یک آزمون معتبر زبان انگلیسی است که توسط بسیاری از مراکز استخدامی و سازمان های حرفه ای در تمامی کشورهای انگلیسی زبان در سراسر دنیا پذیرفته می شود.

آیلتس برای مهاجرت

اگر برنامه ای برای مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان دارید، سطح مهارت های شما در زبان انگلیسی از اهمیت فراوانی برخوردار خواهد بود. در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان از جمله استرالیا، کانادا، نیوزلند و بریتانیای کبیر ، دولت ها برای پیگیری روند صدور ویزا برای مهاجرت و متقاضیان تحصیل، از نمره ی آیلتس هر فرد استفاده می کنند.

حتی کسانی که زبان مادری آن ها انگلیسی است نیز برای مهاجرت به سایر کشورهای انگلیسی زبان، نیاز به یک معیار و نمره ی استاندار بین المللی برای مشخص کردن میزان مهارت هایشان در زبان انگلیسی دارند. شما قبل از مهاجرت و همچنین ثبت نام در آزمون آیلتس، می بایست حتما نمره ی آیلتس مورد نیاز برای آن کشوری که قصد مهاجرت به آن دارید را بررسی کنید و مطمئن شوید که عملکرد شما در آزمون آیلتس می تواند نمره ی دلخواه شما برای مهاجرت به کشور مورد علاقه تان را فراهم آورد.

کدام نوع از آزمون آیلتس برای من مناسب تر است؟

برای شرکت در آزمون آیلتس، شما حق انتخاب از میان یکی از این دو نوع آزمون را دارید:

  • آیلتس آکادمیک    IELTS Academic
  • آیلتس عمومی    IELTS General Training

همواره قبل از ثبت نام در آزمون آیلتس، شرایط پذیرش و نمره ی قابل قبول از طرف سازمانی که می خواهید در آن پذیرفته شوید را بررسی کنید!

هر سازمانی شرایط پذیرش خود را دارد. در برخی سازمان ها یا مراکز آموزشی، هر یک از دو نوع آزمون آیلتس قابل قبول هستند. با کردن اینجا، می توانید به لینک اصلی سفارت انگلستان متصل شوید و از این طریق متوجه شوید که هر سازمان آکادمیک، کاری و یا استخدامی، چه نمره ای در آزمون آیلتس را برای پذیرش نیاز دارد. اگر شک دارید که کدام نوع از آزمون آیلتس را می خواهید شرکت کنید، می بایست با سازمان یا مرکز آموزشی که قصد پذیرفته شدن در آن دارید ارتباط برقرار کنید و از آن ها بپرسید. به هر حال هر نوع از آزمون آیلتس را که انتخاب کنید، آیلتس می تواند بهترین نوع سرمایه گذاری مالی و زمانی برای شما در کجای دنیا باشد.

ساختار و نحوه ی نمره دادن آزمون آیلتس

ساختار آزمون آیلتس توسط موسسات و مراکز آزمون سازی در سراسر دنیا مورد آزمون و خطا قرار گرفته است و پس از گذشت ۲۰ سال، تغییر فاحشی در ساختار آن ایجاد نشده است.

شما همه ی آزمون های شنیداری listening، خواندن reading و نوشتاری writing در آیلتس را در یک روز می دهید و هیچ زمان استراحتی بین این بخش ها وجود ندارد. ترتیب قرارگیری این آزمون ها در آیلتس نیز همیشه به همین صورت بوده است. آزمون مکالمه ای speaking شما یا پس از یک استراحت کوتاه در همان روز گرفته می شود و یا ظرف یک هفته قبل یا بعد از این آزمون ها گرفته می شود. این موضوع، یعنی زمان امتحان مکالمه ی آیلتس شما، بستگی به مرکز آزمون شما دارد.

بدون مد نظر قرار دادن نوع آزمون آیلتسی که هر فرد می دهد، همه ی آزمون دهندگان یک نوع آزمون شنیداری و مکالمه ای می دهند و به طور واضح تر این که آزمون های listening و speaking در هر دو نوع تست آیلتس یعنی آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی با یکدیگر تفاوتی ندارند. اما برای قسمت های نوشتاری writing و خواندن reading، با توجه به نوع آزمون آیلتسی که در آن ثبت نام کرده اید، محتوای این بخش ها از آزمون با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

مطلب قابل توجه دیگر این که آیلتس آکادمیک و آیلتس عمومی، هر دو در یک سطح و کیفیت تصحیح می شوند و به این گونه نیست که تصور شود مثلا آیلتس آکادمیک با میزان سختگیری بیشتری نسبت به آیلتس عمومی مورد تصحیح قرار می گیرد. معیار برای تصحیح آزمون آیلتس کاملا یکسان و یکدست است.

نمرات آیلتس

در آزمون آیلتس، مفهومی تحت عنوان “مردود” وجود ندارد چرا که نوع طراحی آزمون آیلتس بر این مبنا بوده است که بتوان سطح میزان مهارت های هر شخص در هر سطحی از زبان انگلیسی را سنجید. شما برای هر یک از چهار مهارت خود در زبان انگلیسی یک نمره ی بین ۱ تا ۹ خواهید گرفت و نمره ی نهایی شما بر اساس میزان عملکرد شما در هر یک از بخش های چهارگانه ی نامبرده اعلام خواهد شد. نمره ی عملکرد شما در هر بخش از آزمون آیلتس می تواند به صورت یک عدد کامل (مانند ۵.۰، ۶.۰، ۷.۰) باشد و یا به صورت یک عدد غیر کامل (مانند ۵.۵، ۶.۵، ۷.۵) نشان داده شود.

در صورتی که قصد مهاجرت، تقاضای پذیرش در یک دانشگاه یا استخدام در حرفه ای خاص در یک کشور انگلیسی زبان را دارید، نمره ی نهایی آیلتس برای شما می بایست از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

آیلتس برای تمامی سطوح مهارت در انگلیسی یک نتیجه ی قابل اعتماد و قابل ارائه در سطح جهانی فراهم می کند و مفهومی تحت عنوان “قبول” یا “مردود” در این آزمون معنا ندارد

نمرات شما در قالب یک گزارش به شما ارائه خواهند شد.

می توانید اطمینان داشته باشید که نمره ی شما توسط موسسات، انواع کسب و کارها و دولت ها در هر کشور انگلیسی زبان مورد پذیرش است.

فرم گزارش نحوه ی عملکرد شما در آزمون آیلتس

فرم گزارش نمره ی آیلتس شما نمره ی عملکرد شما در هر چهار مهارت شنیداری، خواندن، نوشتاری و مکالمه ای و همچنین نمره ی نهایی شما در آیلتس را نشان خواهد داد. تنها یک کپی از برگه ی گزارش عملکرد شما در آیلتس به شما داده خواهد شد. هیچ کارنامه ی المثنی یا دومی برای کسی صادر نخواهد شد پس از امن بودن مکان کارنامه ی آیلتس خود اطمینان حاصل کنید. عکس شما نیز روی کارنامه ی آیلتس خواهد بود. این کارنامه یک برگه ی عادی نیست و از شرایط امنیتی ویژه ای برخوردار است که به هیچ وجه قابل کپی کردن نیست.

در زیر می توانید یک نمونه ی کارنامه ی آیلتس را مشاهده کنید:

پنج کپی از کارنامه ی آیلتس بدون هیچ گونه هزینه ای

مرکز آزمون آیلتس شما، در صورت درخواست از طرف شما، پنچ کپی از کارنامه ی آیلتس شما را به سازمان ها یا مراکز آموزشی مشخص شده توسط شما، بدون دریافت هیچ هزینه ای ارسال خواهد کرد. به هنگام ثبت نام در آزمون آیلتس و طی مراحل ثبت نام در یک قسمت از شما سوال می شود که ۵ سازمان یا مرکز آموزشی که تمایل دارید پس از آزمون، کارنامه ی شما به آن ها ارسال شود را مشخص کنید. این کارنامه ها به صورت الکترونیکی و با ایمیل به آن مراکز ارسال می شوند و در برخی موارد این کارنامه ها حتی پیش از این که شما کارنامه ی اصلی خود را دریافت کنید به آن مراکز ارسال می شوند و سازمان ها یا مراکز آموزشی مورد نظر شما قبل از این که شما نتیجه ی آزمون آیلتس خود را دریافت کنید نتیجه ی آزمون شما را دریافت می کنند.

سازمان ها یا مراکز آموزشی که کارنامه ی آیلتس شما را دریافت کرده اند، همچنین می توانند صحت و اصل بودن کارنامه ی آیلتس شما را از طریق منابع اطلاعاتی آنلاین محرمانه ی متصل به سازمان آزمون آیلتس بررسی نمایند. همچنین اگر تمایل دارید که نمونه کارنامه ی آیلتس شما به بیش از ۵ سازمان یا مرکز آموزشی ارسال شود، تنها کافیست که از مرکز برگزاری آزمون آیلتس IELTS خود چنین درخواستی نمایید. مجددا لازم به ذکر است که کارنامه ی آیلتس شما مدرک ارزشمندی است، در حفظ آن کوشا باشید.

اعتبار دو ساله

شاید برای شما هم سوال باشد که نمره ی آزمون آیلتس چقدر اعتبار دارد؟ فرم گزارش عملکرد آیلتس شما برای مدت دو سال از تاریخ صدور معتبر خواهد بود.

سازمان ها یا مراکز آموزشی معمولا فرم های گزارش آیلتسی که مدت زمان بیش از دو سال از صدور آن ها گذشته است را نمی پذیرند مگر این که شما بتوانید به آن ها ثابت کنید که شما از زمان آخرین آزمون آیلتسی که شرکت کرده اید، همواره در تلاش برای ارتقا سطح زبان انگلیسی خود بوده اید و هرگز دست از تلاش و مطالعه برنداشته اید و سطح انگلیسی شما از آن زمان بالاتر رفته است.

ثبت نام در آیلتس و مراکز مجاز برگزاری آیلتس در ایران

با کلیک بر روی لینک مستقیم سازمان سنجش ایران از اینجا می توانید تمامی مراکز مجاز برگزاری آیلتس در ایران را ملاحظه کرده و از طریق این مراکز در این آزمون ثبت نام نمایید.

روزهای جهانی برگزاری آزمون آیلتس

شما می توانید روزهای برگزاری آزمون آیلتس خود را که از طرف کنسول گری انگستان اعلام می شود را طبق برنامه ی خود انتخاب کنید. این آزمون، در ۱۳۰ کشور دنیا بر اساس همین روزهای اعلام شده از طرف کنسول گری برگزار می شود که به طور تقریبی طبق این برنامه، آزمون آیلتس هفته ای یکبار برگزار می شود.

بر اساس برنامه ریزی کنسول گری انگلستان، آزمون های آیلتس بر مبنای این برنامه برگزار می شوند:

  • آیلتس آکادمیک: ۴۸ بار در سال
  • آیلتس عمومی: ۲۴ بار در سال

بر مبنای تعداد بالای روزهای برگزاری آزمون آیلتس در سراسر جهان، شما می توانید بهترین روز را بر اساس برنامه ریزی شخصی خود انتخاب کنید.

معمولا آزمون های Listening، Reading و Writing پنج شنبه ها و شنبه ها برگزار می شوند و آزمون Speaking یا در همان روز و یا ۷ روز قبل یا بعد از آن برگزار می شود.

سام چه کمکی به پیشرفت و آماده سازی شما برای ازمون آیلتس می تواند بکند؟

موسسه ی فرهنگی سام، با در اختیار داشتن حرفه ای ترین مدرسان آیلتس ایران، یک راهکار راحت و کاملا تضمین شده برای عملکرد هرچه بهتر شما در آزمون آیلتس است. این موسسه با برگزاری انواع دوره های خصوصی و نیمه خصوصی با استفاده از جدیدترین منابع و روش های تدریس آیلتس در دنیا و همچنین امکان ارائه ی انواع خدمات آموزش انگلیسی از راه دور، بهترین گزینه برای داوطلبان آیلتس خواهد بود. تمامی راه های ارتباطی با موسسه را می توانید در قسمت پایینی وب سایت ملاحظه فرمایید.

تست مکالمه speaking آیلتس چگونه است؟

آزمون مکالمه ی آیلتسی که شما خواهید داد، به صورت یک مصاحبه ی حضوری با یکی از متخصصان و ممتحنان سازمان آزمون آیلتس خواهد بود. آزمون مکالمه از سه بخش تشکیل شده است. صدای شما در جلسه ی آزمون مکالمه ی آیلتس ضبط خواهد شد. هنگامی که زمان مجاز برای هر بخش از آزمون مکالمه ی آیلتس تمام شود، ممتحن صحبت شما را قطع خواهد کرد تا شما را در بخش بعدی آزمون بسنجد. در نظر داشته باشید که ممتحن جلسه ی مکالمه ی آیلتس شما، تحت قوانین بسیار محکم و از قبل تعیین شده آزمون مکالمه را برگزار خواهد کرد و هیچ نظر شخصی روی نحوه ی عملکرد شما در آزمون نخواهد داد. پس شما هم پس از اتمام جلسه ی آزمون مکالمه ی آیلتس خود، با لبخند خداحافظی کنید و تحت هیچ شرایطی نظر ممتحن را درباره ی نحوه ی عملکرد خود در آزمون نپرسید.

ویژگی های آزمون آیلتس به صورت خلاصه

  • آیلتس در بیش از ۸۰۰۰ سازمان و مرکز آموزشی در سراسر دنیا از جمله دانشگاه ها، کالج ها و سازمان های استخدامی در کشورهای انگلیسی زبان و همچنین سایر کشورها قابل قبول است
  • – تقریبا تمامی  دانشگاه های استرالیا، کانادا، نیوزلند، انگلستان و بریتانیای کبیر آیلتس را می پذیرند
  • – نمره ی آیلتس در ایالات متحده ی آمریکا از طرف بیش از ۲۵۰۰ دانشگاه و کالج به انضمام سازمان ورزش آمریکا مورد پذیرش است
  • آیلتس به عنوان یک مجوز مهاجرت به استرالیا، کانادا، نیوزلند و بریتانیای کبیر محسوب می شود
  • – آزمون آیلتس تا ۴ بار در ماه در مراکز برگزاری این آزمون در بیش از ۱۳۰ کشور جهان برگزار می شود
  • – نتایج تست را می توانید تنها در عرض حداکثر ۱۵ روز بعد از آزمون دریافت کنید
  • – می توانید اطمینان کامل داشته باشید که نمره ی شما در آزمون آیلتس می تواند سطح واقعی توانایی شما را در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در هر چهار مهارت خواندن، نوشتاری، شنیداری و مکالمه ای به خوبی نشان دهد
  • – در آزمون آیلتس از لهجه های انگلیسی استرالیایی، آمریکایی و انگلیسی استفاده می شود که باعث شده این آزمون به معنای واقعی کلمه یک آزمون بین المللی باشد

 

معنای نمرات آیلتس چیست؟

در آزمون آیلتس مفهومی به نام “مردود” وجود ندارد چرا که این آزمون برای اندازه گیری سطح انگلیسی هر فرد در هر سطح و میزان آمادگی که باشد طراحی شده است

بازه ی ۹ نمره ای آیلتس

شما برای هر یک از چهار مهارت خود در زبان انگلیسی یک نمره ی بین ۱ تا ۹ خواهید گرفت و نمره ی نهایی شما بر اساس میزان عملکرد شما در هر یک از بخش های چهارگانه ی نامبرده اعلام خواهد شد. نمره ی عملکرد شما در هر بخش از آزمون آیلتس می تواند به صورت یک عدد کامل (مانند ۵.۰، ۶.۰، ۷.۰) باشد و یا به صورت یک عدد غیر کامل (مانند ۵.۵، ۶.۵، ۷.۵) نشان داده شود.


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.