تاریخچه روز ولنتاین

تاریخچه روز ولنتاین

تنها مدت کمی به اواخر بهمن ماه و اواسط ماه فوریه باقی مانده که روز عشق فرنگی ( ولنتاین ) و روز عشق ایران باستان ( سپندارمذگان ) یا همان ولنتاین ایرانی به فاصله چهار روز از هم قرار دارند یعنی ۲۵ بهمن ماه ( ولنتاین ) و  ۲۹ بهمن ماه ( سپندارمذگان ) ! چند سالی است که ۲۵ بهمن ماه ( ۱۴ فوریه ) روز ولنتاین و خرید گل و عروسک ، شکلات و …. در کشورمان باب شده است . اکثر جوان ها بدون اطلاع از اینکه اصلا این ولنتاین خوردنی یا پوشیدنی است ، فقط می دانند که در روز ولنتاین باید برای کسانی که دوست دارند هدیه بخرند …. به عقیده کارشناسان روانشناسی ، ایرانیان به سبب فرهنگ مردسالاری که ریشه در تاریخ سرزمینشان دارد ، به آسانی قادر نیستند با جنس مخالف سر صحبت را باز کنند و بنابراین روزی همچون ولنتاین مجال بازگویی عواطف را به طرفین می دهد و مهمتر اینکه در جامعه ای که هنوز به رابطه میان دختر و پسر با تردید و ظن نگاه می شود ولنتاین می تواند گامی به سوی رسمیت یافتن چنین روابطی باشد.شاید کمتر کسی بداند که ایرانیان در روز ولنتاین پس از جشن عید نوروز ، بیشترین کارت تبریک و هدیه را به یکدیگر می دهند.

تاریخچه روز ولنتاین

تاریخچه کامل و دقیق ولنتاین در دست نیست و آنچه از پیشینه روز ولنتاین می دانیم با افسانه در آمیخته است . امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده است که حداقل سه قدیس وجود داشته اند که همگی به شهادت رسیده اند به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگویی تاریخچه آیین دارند. در سده سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران ، در روم باستان فرمانروایی بوده است به نام کلودیوس دوم . کلودیوس عقاید عجیبی داشته است از جمله اینکه مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند . از این رو ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن می کند . کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت . اما کشیشی به نام والنتاین ( والنتیوس ) مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد.

 

کلودیوس دوم از این جریان خبردار می شود و دستور می دهد که والنتاین را به زندان بیندازند . والنتاین در زندان عاشق دختر زندانبان می شود . با توجه به آنچه که در افسانه آمده کشیش ولنتاین برای او نامه هایی نوشته و آنها را با نوشتن ” از طرف ولنتاین تو ” ( From Your Valentine ) امضا کرده است. اصطلاحی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و به وفور بر روی کارتهای ولنتاین مشاهده می شود . سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق برخلاف قانون کلودیوس دوم اعدام می شود. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می دانند و از آن زمان ولنتاین تبدیل به نمادی برای عشق شده است .

 

هدیه روز ولنتاین

 

در کشورهای اروپایی و آمریکایی دادن شکلات به عنوان هدیه روز ولنتاین از شهرت خاصی برخوردار است . تزیین شکلات و پختن انواع آن نیز از آداب روز ولنتاین به شمار می رود . از نظر علمی هم ثابت شده است که خوردن شکلات دات یا همان سیاه میزان عشق را در انسان بالا می برد البته نه مصرف بی رویه آن ! روز ولنتاین تقریبا یکی از مناسبت هایی است که در سراسر جهان طرفداران خودش را دارد . زیرا که عشق و دوست داشتن موهبتی جهانی است . اما همه مردم این روز را با گل رز و جعبه های شکلات برگزار نمی کنند . آداب متنوعی در مورد مراسم این روز وجود دارد .
برای مثال هفتمین روز هفته در تقویم مردم مالزی به نام ” روز عشق ” نامیده شده که در این روز خانم ها شماره تلفنشان را روی پرتقال نوشته و آن را به نزدیکترین رودخانه محل سکونتشان پرتاب می کنند به امید اینکه شاید مرد رویاهایشان این پرتقال را از آب بگیرد ! البته فروشنده های دوره گرد اغلب اوقات این پرتقال ها را جمع کرده و دوباره به مغازه دارها می فروشند . هم پرتقال ها و هم شماره تلفن ها را !!
برزیلی ها هم روز عشقشان را به نام روز Dia das namorados ( روز عاشقان ) در ۱۲ ژوئن در شامگاه قبل از تعطیلاتشان جشن می گیرند . در این روز دختران اسم خود را به شکل های مختلف روی روزنامه مچاله شده یا تکه های بریده شده کاغذ نوشته و بیرون می اندازند . در نظر آنها هر مردی که روز بعد این کاغذ را بردارد همسر آینده شان خواهد بود یا حداقل رابطه دوستانه بینشان برقرار می شود.
در دیگر کشور های جنوب آمریکا نیز روزی با نام ” روز عشق و دوستیوجود دارد . بیشتر افراد این روز را با فرد مورد علاقه شان گذرانده و هدیه محرمانه ای نیز به طرف مقابلشان می دهند.در اسکاتلند نیز مهمانی مشابهی برای دختران و پسران مجرد برگزار می شود . در این مراسم مسابقه و بازی های مختلفی برگزار می گردد تا دختران و پسران با هم آشنا شوند . برای مثال هر فرد به تنهایی اسمش را روی تکه ای کاغذ می نویسد و این کاغذها درون دو عدد کلاه انداخته می شود ؛ یک کلاه مخصوص نام خانم ها و یک کلاه مخصوص نام آقایان . سپس دو نفر این اسامی را یکی یکی از کلاه ها بیرون کشیده و هر دختر با یک پسر شریک شده و بازی یا مسابقه را آغاز می کنند .
در زمانهای گذشته مردم فرانسه رسم عجیبی به نام une loterie de amour داشتند که اکنون ممنوع شده است . زنان و مردان در خانه هایی روبه روی یکدیگر جمع می شوند و در سر یکدیگر داد می کشیدند ! تا نیمه روز بدین ترتیب سپری می شد تا آنها یکدیگر را انتخاب کنند و اگر مردی کسی را انتخاب نمی کرد می توانست آنجا را ترک کند بنابراین بعضی دختران تنها می ماندند . هنگام تاریک شدن هوا دختران تنها دور هم جمع شده ، مراسم آتش بازی راه انداخته و پسرانی که به آنها بی اعتنایی کرده بودند را نفرین می کردند ! در نهایت هم دولت فرانسه به دلیل رواج کینه جویی این رسم را ممنوع کرد .
در بسیاری از کشورها هم نقش هدیه دهنده و هدیه گیرنده کاملا برعکس است . یعنی زنان وظیفه برگزاری جشن ولنتاین و گرفتن هدیه را دارند در صورتیکه مردان منتظر این روز می مانند تا هدیه بگیرند . در ژاپن روز ولنتاین جنبه تجاری به خود گرفته است . کارخانه شکلات سازی ” موریناگا ” زنان را تشویق می کند که در روز ۱۴ فوریه به مردان شکلات هدیه دهند . جالب اینکه در ادارات ژاپن قانونی اجباری برای زنان کارمند وجود دارد که باید روز ولنتاین به همکاران مرد شکلات هدیه بدهند ! این طرح بدین منظور ترتیب داده شده که زنان بتوانند با مردها ارتباط برقرار کنند . مردانی که از زنان شکلات گرفته اند هم روز ۱۴ مارس که به ” روز سفید ” معروف است ، هدیه هایی نسبتا گران قیمت برای زنان می خرند .
در کره جنوبی روز چهاردهم هر ماه به یکی از جنبه های عشق اختصاص داده شده است . برای مثال ۱۴ ماه می روز ” رز ” ۱۴ اکتبر روز ” شراب ” و ۱۴ دسامبر ” روز آغوش کشیدن ” نام گذاری شده است . در روز ۱۴ فوریه زنان به مردان شکلات هدیه می دهند و مردان نیز روز ۱۴ مارس ” روز سفید ” به زنان آب نبات غیر شکلاتی هدیه می دهند . افرادی هم که اصلا در هیچ روزی از کسی هدیه ای نگرفته اند در روز ۱۴ آپریل به نام ” روز سیاه ” دور هم جمع شده و یک نوع خوراکی سیاه رنگ به نام bean noodles خورده و برای تنهایی خودشان تاسف می خورند .


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.