چگونه در یادگیری زبان انگلیسی موفق باشیم؟

چگونه در یادگیری زبان انگلیسی موفق باشیم؟

در خصوص اهمیت یادگیری زبان انگلیسی ، مطالب زیادی نوشته شده و این ضرورت  از سوی کسانی که قصد کسب این دانش مدرن را دارند ، باید جدی تر گرفته شود . مقاله زیر نوشته L.G Alexander می باشد . امید است با خواندن این مقاله به یادگیری زبان علاقه مند شوید .

یادگیری زبان یک مهارت است نه فرا گرفتن یک دانش . افراد میزان مهارت خود را در هنگام به کار گیری این مهارت در می یابند نه با اندازه گیری مفاهیم و مطالبی که از زبان آموخته اند .

استفاده از زبان و به کار گیری زبان به مفهوم فهمیدن مطالب انگلیسی ، خواندن ، صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی می باشد و کسانی که این چهار مهارت ( خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و گوش کردن ) را بیاموزند یعنی زبان را یاد گرفته اند .

در این جا چند راهکار جهت تقویت این مهارت های زبانی عنوان می گردد:

۱- سعی کنید متونی را بخوانید که برای شما مشکل نباشند و به راحتی از پس خواندن متن بر بیائید . در واقع خواندن باید با لذت همراه باشد و متن انتخابی باید با دانش شما تناسب داشته باشد . این متون را می توان از کتب مختلف ، نشریات و اینترنت انتخاب کرد .

۲ – اگر شما به اندازه کافی مطالعه کنید و متون مختلف را مطالعه کنید دایره لغات شما بالا خواهد رفت و دیگر نیاز به استفاده متوالی از فرهنگ لغت نمی باشد . باید سعی کنید یک ارتباط منطقی نیز بین متونی که مطالعه می کنید وجود داشته باشد ، تا در مقاطع مختلف مجبور به استفاده مداوم از فرهنگ لغت نباشید .

۳ – دیدن فیلم ها و سریال های انگلیسی باعث تقویت مهارت شنیداری شما می شود و باعث می شود آمادگی لازم را در مواجهه با افراد کسب کنید . البته محتوای فیلم ها نیز باید با روحیات افراد سازگار باشد و تماشای هر فیلمی برای یاد گیری زبان مناسب نیست .

۴ – سعی کنید به انگلیسی فکر کنید . اگر یک متن بحث آمیز خواندید سعی کنید از نکات موافق و مخالف یادداشت برداری کنید و بعد این نوشته ها را مطالعه کنید . مرور این نوع نوشته ها ، تمرین ذهنی برای تفکر به زبان انگلیسی می باشد و کم کم فرآیند تفکر انگلیسی در ذهن شما جا خواهد گرفت.

۵ – متون مختلف را مطالعه کنید . متون اجتماعی ، سیاسی ، طنز و … باعث یادگیری لغات در حوزه های مختلف می شود و قدرت مانور شما را در هنگام صحبت و ترجمه بالا می برند .

۶ – همان طور که بهترین و اولین قدم در ترک سیگار ، نکشیدن سیگار! است بهترین راه یادگیری و مکالمه زبان انگلیسی صحبت کردن به زبان انگلیسی است . بهترین راه خواندن هم این است کتاب را بردارید و شروع کنید . برای طی یک راه طولانی هم باید اولین قدم را بردارید .

۷ – نوشتن خلاصه ای از آنچه که خوانده اید یا شنیده اید ، یک راه و شیوه مناسب برای تقویت مهارت در زبان انگلیسی است . نوشتن خلاصه مطالب باعث تقویت مهارت تفکر به انگلیسی نیز می شود .

۸ – نوشتن خاطرات روزانه نیز در تقویت مهارت نوشتن و دانش عمومی انگلیسی موثر است چرا که
الف) این یک تمرین مداوم است .
ب) درباره تجارب خودتان می نویسید و می توانید به انگلیسی فکر کنید .
ج ) نوشتن روزانه خاطرات و تداوم در این کار باعث بالا رفتن مهارت بیان ، تشریح و بازخورد می شود .

۹ – به خاطر داشته باشید در انگلیسی دو دسته لغت وجود دارد :
لغات موثر و لغات غیر موثر . لغات موثر ، لغاتی هستند که شما معنی آنها را می دانید و با اطمینان آنها را به کار می برید .
لغات غیر موثر ، لغاتی هستند که شما معنی آنها را می دانید ولی هیچگاه موقعیت استفاده از آنها پیدا نمی شود و اصطلاحاً لغات مهجور هستند . شما باید تا جایی که می توانید لغات موثر یاد بگیرید .

۱۰ – یادگیری گرامر صرف و مطلق ، دردی از شما دوا نمی کند و باید گرامر را در متون یاد بگیرید و آن را در مکالمه یا نوشتار به کار ببرید . توجه به تفاوت های گرامری زبان مادری و زبان انگلیسی خیلی مهم است .

۱۱ – از خواندن مجلات و روزنامه های انگلیسی غافل نشوید . ساختار این نشریات باعث تقویت درک رابطه بین مفاهیم و حوادث می شود .

۱۲ – از فرهنگ لغت واقعاً استفاده کنید و از خواندن آن لذت ببرید . استفاده از فرهنگ لغت اصول و قواعدی دارد که معمولاً در ابتدای هر فرهنگ لغت این اصول چاپ شده اند .

۱۳ – خواندن نشریات برای تقویت مهارت انگلیسی موثر است ولی نباید آنقدر روزنامه بخوانید که دلزدگی به وجود بیاید .

۱۴ – در یادگیری نباید زبان مادری را نادیده بگیرید . تداخل زبان مادری با زبان انگلیسی از مهمترین موانع یادگیری زبان است . این تداخل روی تلفظ ، فشار صدای کلمات ( استرس) ، گرامر ، لغت و حتی شیوه تفکر اثر می گذارد .

۱۵ – شنیدن و درک مطلب از روی شنیدن مطلب ، یکی از راه های موثر در یادگیری زبان است . به همین علت هیچکس نمی تواند به تنهایی زبان یاد بگیرد .

۱۶ – هر نوع به کار گیری زبان به صورت شفاهی ، کتبی یا نوشتاری بهتر از مطالعه گرامر و نکات گرامری می باشد. در واقع هیچگاه نباید گرامر را مطالعه کنید ، بلکه باید آن را به کار ببرید .

۱۷ – صبور باشید و به خاطر داشته باشید یاد گیری زبان یک فرآیند مستمر و مداوم است و یک شبه اتفاق نخواهد افتاد .

۱۸- اهداف خود را از یاد گیری زبان مشخص کنید و روی آنها تمرکز کنید ولی هیچگاه سعی نکنید زبان را با رویکرد خاصی بیاموزید . مثلاً آموزش زبان برای اینترنت یا تجارت . ولی باید سعی کنید هنگام یادگیری زبان روی مواردی که به آنها نیاز دارید تمرکز کنید و دقت بیشتری اعمال کنید .

۱۹ – سعی کنید یادگیری زبان برایتان به صورت یک عادت در آید و هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید . در ضمن این کار باید با علاقه صورت بگیرد و هر گاه زبان آموزی برایتان لذت بخش نبود ، در آن ساعت مطالعه انگلیسی را متوقف کنید .

۲۰ – برای یادگیری زبان از منابع مناسب استفاده کنید . منابع خوب به شما در یادگیری زبان کمک خواهند کرد . هر قدر منابعی که شما استفاده می کنید ، علمی تر و استاندارد باشند ، یادگیری شما سریعتر و ماندگار تر خواهد بود .


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

۱ دیدگاه

  1. سلام . من شش ساله کلاس زبان میرم و واقعا زبانم خوب شده و میتونم حرف بزنم . حالا به فکر این‌ افتادم که‌ کنکور زبان بدم . نمیدونم باید از چه منابعی استفاده کنم‌. لطفا راهنماییم کنید.ممنون

    پاسخ شما

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.