راز موفقیت در آزمون تافل

راز موفقیت در آزمون تافل

تافل ( TOEFL ) نام آزمونی است که میزان توانایی افراد را در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزشی می سنجد . این آزمون ، مهارت در بخشهای شنیداری ، گفتاری ، نوشتاری و درک مطلب انگلیسی را مورد سنجش قرار می دهد . نمره کسب شده در آزمون جهت پذیرش در دانشگاهها به مدت دو سال دارای اعتبار می باشد . آزمون تافل به دو صورت کاغذی ( PBT ) و اینترنتی ( IBT ) می باشد .
برای موفقیت در هر آزمونی داشتن یک برنامه مناسب امری ضروری است . اما در کنار برنامه ریزی کردن ، داشتن هدف نیز امری مهم می باشد . شما برای موفقیت در آزمون تافل نیاز به کوشش و پشتکار دارید . نباید انتظار موفقیت بزرگ را در دوره های کوتاه مدت را داشت . آزمون تافل نیازمند دانش زبان انگلیسی قوی و کسب آمادگی در یک دوره زمانی گسترده است . تجربه نشان می دهد کسانی که از سنین نوجوانی زبان آموزی کرده اند ، موفق تر هستند . طبعا نمی توان به این سوال پاسخ دقیقی داد که چه مدت برای آمادگی در آزمون تافل لازم است ، اما می توان به این موضوع پرداخت که در صورت برخورداری از پایه ای قوی ، حدود چهار تا شش ماه کار مستمر ( مطالعه حداقل ۳ ساعت در روز )  با استفاده از منابع مربوط به این آزمون ،  شما را به کسب نمره ۱۰۰ به بالا رهنمون می شود .
یکی از مهمترین عوامل کسب موفقیت و نمره خوب در امتحان تافل ، نحوه مطالعه شما برای چنین امتحانی است . با اتخاذ روشهای مطالعه درست و هدفمند ، علاوه بر اینکه در وقت خود صرفه جویی قابل ملاحظه ای می کنید ، در دستیابی با نمره مورد نظرتان نیز موفق خواهید بود . بر اساس یک برنامه ریزی منظم به مطالعه بپردازید به عنوان مثال خود را مقید بسازید که به مدت ۴ ماه برای امتحان تافل مطالعه نمایید و هر روز ۶ ساعت را به این امر اختصاص دهید ( این مدت فقط جهت مثال ذکر شده است و بنا به اینکه پیشینه دانش زبان شما چگونه است ، زمان آماده سازی جهت شرکت در آزمون تغییر خواهد نمود . )
تمامی چهار مهارت Reading ، Speaking ، Listening و Writing را همزمان با هم تمرین کنید . در آزمون تافل IBT ، پایه کار بر روی Listening استوار است . به این معنی که شما در سه بخش Speaking ، Listening و Writing به شنیدن خوب نیاز دارید . طبعا برخورداری از قدرت شنیداری بالا یک شبه اکتسابی نیست و نیاز دارید در یک دوره زمانی بلند مدت به آن بپردازید .
اما سخت ترین بخش در آزمون تافل ( بر اساس نمرات و تجربیات دانشجویان ) بخش Reading است . برای کسب کسب تسلط در بخش فوق باید از دو ویژگی برخوردار باشید : ۱ – سرعت خواندن بالا ۲ – تسلط لغوی خوب ، یعنی داشتن Vocabulary قوی برای کسب نمره بالا . برای تسلط در این زمینه کتابهای ۴۰۵ و Essential Words را مطالعه نمایید .
در بخش Speaking به راحتی می توان نمره خوبی را در آزمون کسب نمود . البته به شما توصیه می شود از کمک یکی از همکاران خوبی که در این زمینه به تدریس اشتغال دارند ، بهره مند شوید . صحبت کردن با کسی که زبانش بهتر از شما باشد و بتواند علاوه بر تصحیح برای شما روش سازی کند و از همه مهم تر اعتماد به نفس ببخشد ، بسیار لازم است .
در Writing هم نیاز به تجربه نوشتن ، مطالعه و کمک بیرونی دارید . از کتابهایی استفاده کنید که نمونه انشاهای آزمون را جمع آوری کرده اند . حتما طرز صحیح نوشتن را بیاموزید و از اساتیدتان بخواهید نوشته های شما را ویرایش کنند . یادتان باشد که به هر حال باید دانش گرامری کافی را داشته باشید . برای تقویت Listening این مقدمه لازم است : گوش شما می بایست حساسیت کافی در بهتر شنیدن را کسب کند . برای این کار می توانید از مکالمه های کتب Interchange شروع کنید ( یا هر کتاب و فایل صوتی که خیلی برایتان سخت به نظر نمی رسد ) . باید فعالانه گوش دهید و حجم حافظه کوتاه مدت خود را برای شنیدن و صحبت کردن به زبان انگلیسی افزایش دهید . شما باید در هفته حداقل دو یا سه فیلم به زبان انگلیسی ببینید . البته بدون زیرنویس و سعی کنید بفهمید چه می گویند .
رازهای موفقیت در آزمون تافل انتخاب های درست و شناختن آزمون تافل است . شما باید بدانید چه نوع امتحانی برای شما مناسب است ؟ TOEFL IBT در حال حاضر صف شکن است و معمول ترین آزمون در جهان و ایران است . شناخت ساختار آزمون تافل به شما کمک می کند که بدون هیچ استرسی کار خود را شروع کنید و به هیچ عنوان ازآزمون تافل غول نسازید . آزمون تافل بسیار به موارد آکادمیک توجه دارد . پس دانشگاهی بخوانید . به اخبار علمی بسیار گوش کنید . با گوش دادن به آنها هم دانش عمومی خود را بالا می برید و هم به Listening آکادمیک دست پیدا می کنید .
مطالبی را مطالعه نمایید که به امتحان تافل مربوط باشد . بهترین حالت این است که از کتابهایی که در رابطه با تافل نوشته شده اند ، استفاده کنید . زبان انگلیسی و کتابهایی که در رابطه با آن نوشته شده اند ، نامحدود می باشند . اما وقت شما محدود است . هدف شما گرفتن نمره مورد نظرتان در امتحان تافل می باشد . قبل از امتحان ، حتما باید چندین تست استاندارد را جواب بدهید تا هم از سطح آگاهی خودتان مطلع شوید و هم با نوع و سبک امتحان آشنا شوید . پاسخگویی به سوالات باید مدت زمان مشخصی که در امتحان اصلی تافل با آن مواجه خواهید شد ، صورت پذیرد .


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.