دلایل اصلی ناکامی در یادگیری زبان انگلیسی

دلایل اصلی ناکامی در یادگیری زبان انگلیسی

دلایل اصلی ناکامی در یادگیری زبان انگلیسی

بشر در هیچ دوره ای این چنین با حجم انبوهی از داده ها و اطلاعات مواجه نبوده است . کتابها ، فیلمهای صوتی – تصویری ، کلاسهای آموزشی رسمی و غیر رسمی ، نرم افزارها و پهنه گسترده اینترنت در کارند تا امر فراگیری یک زبان خارجی تحقق یابد . آیا اشکال در بهره هوشی ما دانش آموزان و دانشجویان ایرانی است که با گذراندن بیش از ده سال از دوران راهنمایی تا دانشگاه هنوز نتوانسته ایم در حد قابل قبولی زبان انگلیسی را بیاموزیم ؟ بدون شک اشکال در بهره هوشی و توانایی های ما نیست بلکه مشکل در روشها و تکنولوژیهایی است که ما با استفاده از آنها زمان زیادی از زندگی خویش را از دست داده ایم .
هر سال در ایران میلیاردها ریال بودجه برای آموزش زبان انگلیسی دانشجویان و دانش آموزان در نظامهای رسمی و غیر رسمی آموزش هزینه می شود ، اما همچنان بسیاری از فراگیران ، بی نصیب از همه آن چه از خود و نظام آموزشی انتظار دارند ، ناامیدانه در پی راهی برای یادگیری و بهره گیری از تلاش و هزینه های خود می گردند . آموزش زبان انگلیسی در مراکز مربوط به آن بیشتر یک طرفه است به طوری که آموزش دهنده فعال و یادگیرنده غیر فعال است و گفت و گویی که باید میان این دو نفر صورت بگیرد ، عملی نمی شود . برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی باید ظرفیت کلاسها را به حداقل رساند تا فرصت مکالمه بین استاد و دانشجو بیشتر فراهم شود .
در واقع در مدارس ما به آن میزان که به گرامر زبان انگلیسی توجه می شود ، به مکالمه زبان انگلیسی تکیه نمی شود . یکی از مهمترین دلائل این است که زمان لازم برای نظام آموزش و پرورش بسیار کم است و فقط برای یادگیری حداکثر دو تا سه هزار لغت در تمامی دوران تحصیل و مکالمه هم در حد احوالپرسی روزانه می باشد . کتابهای درسی زبان انگلیسی در ایران تنها بر اساس مهارتهای خواندن و ترجمه تالیف شده اند ، این در حالی است که در سراسر جهان ، هدف اصلی آموزش زبان های خارجی ، برقراری ارتباط است . در میان مهارتهایی مانند خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و شنیدن اولویت با شنیدن است . دانش آموزان و دانشجویان ایرانی متاسفانه وسایل کمک آموزشی لازم در این زمینه را در اختیار ندارند و امکان شنیدن زبان انگلیسی ، چه از طریق ضبط صوت و چه در آزمایشگاههای زبان برای اغلب آنان وجود ندارد .
براساس یکی از نظریه های زبان شناسی ، اوج یادگیری زبان انگلیسی بین ۱۱ تا ۱۴ سال است ، با این توضیح که بعد از ۱۴ سالگی در مغز پدیده ای به نام ” یکسان سازی ” اتفاق می افتد و قدرت یادگیری کم تر می شود . اما این نظریه به این معنا نیست که پیش و پس از این دوران ، آموزش و یادگیری انگلیسی نتیجه نمی دهد .

عمده ترین دلایل ناکامی در فراگیری زبان انگلیسی در کشور ما به قرار زیر است :
ترس : ما همیشه زبان انگلیسی را درس مشکلی تصور می کردیم که باید آنرا امتحان دهیم و بدین دلیل هرگز فرصت استفاده از آنرا به صورتی نیافتیم که از آن لذت ببریم .
تکیه بر محیط مبتنی بر متن : دنیای واقعی زبان انگلیسی ، یک دنیای صوتی است . در حالی که سیستم آموزشی ما ، دنیایی مبتنی بر متن بوده است و این باعث می شد که مشکل تلفظ نیز بر مشکلات بی شمار ما افزوده شود . به دلیل عدم زیستن در یک محیط واقعی صوتی با زبان انگلیسی احساس بیگانگی می کنیم . نتیجه این سیستم آموزشی در آرمانی ترین شرایط تربیت مترجم بود ، نه کسی که با زبان انگلیسی بتواند ارتباط برقرار کند .
تکیه بر گرامر : کاش ما زبان را با روش کودکان یاد می گرفتیم که کمترین اهمیتی برای دستورات پیچیده زبان نمی دهند . راستی ما ، خود چه قدر با گرامر زبان مادری خود آشنا هستیم ؟ دستورات گرامری در تمامی زبانها یک موضوع کاملا تخصصی و انتزاعی از زبان است و اگر نه اینست ، پس این همه رشته های دانشگاهی سطح بالا در رابطه با دستور زبان چه معنی می دهد ؟ حرف زدن با رعایت دستورات گرامری زبان پر از استثنا مانند زبان انگلیسی ، تقریبا غیر ممکن است .
تاکید بر یادگیری لغات انگلیسی : به خاطر سپردن لغتهای یک زبان خارجی می تواند یکی از بخشهای خسته کننده در حوزه یادگیری آن زبان باشد . آموزش زبان انگلیسی در ایران ، حفظ کردن فرهنگهای لغت بود ، هر معلمی برای خود دیکشنری کوچکی می ساخت که مجبور به حفظ کردن آن بودیم . در یک فرهنگ انگلیسی نگاهی به GET یا TAKE بیندازید . دو صفحه معنی مختلف و گاهی متضاد برای یک لغت ، سردرگمی آدمی را در آموزش زبان انگلیسی صد چندان می کند . فرق عمده زبان انگلیسی با زبان فارسی در این است که لغات در زبان انگلیسی عمدتا وقتی معنی واقعی دارند که در کنار سایر لغات قرار می گیرند . مثلا لغت Take معنی واضحی ندارد در حالی که معنی عبارت Take off کاملا مشخص است .
اهمیت دادن به امر خواندن : در هر زبانی چهار عنصر عمده خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و گوش دادن وجود دارد . آنچه در سیستم آموزش رسمی ما بیش از همه به آن پرداخته شده است ، امر خواندن می باشد .

باید توجه داشته باشیم که یکی از رموز موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی در کشورهایی مانند ایران ، آن است که فراگیر بتواند مطالب کلاس را به گونه ای با مسایل و مشکلات جاری پیوند بدهد . این ارتباط با تماشای فیلم هایی به زبان اصلی و مرور اخبار و روزنامه های انگلیسی زبان ، موجب تقویت و رشد فراگیر زبان انگلیسی می شود .


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.