زمان آموزش زبان دوم

زمان آموزش زبان دوم

امروزه با پیشرفت روزافزون روابط بین الملل و ایجاد دهکده پهناور جهانی، نیاز به یادگیری زبان دوم (مثلاً زبان انگلیسی) برای برقراری ارتباط بیش از پیش احساس می شود. دانستن بیش از یک زبان به معنی دسترسی گسترده به انسان ها و منابع است. افرادی که بیشتر از یک زبان را صحبت می کنند و می خوانند، توانایی ارتباط با انسان های بیشتری را دارند، با فرهنگ های بیشتری آشنا می شوند و بیشتر یاد می گیرند.

 

آشنا کردن دانش آموزان با زبان دوم و فرهنگ های دیگر، شناخت عمیقی تری از تجربیات بشری و شانس شغلی بهتری را در اختیارشان قرار می دهد. دانستن زبان دوم با موفقیت های دانشگاهی همراه است. پژوهش های انجام شده نشان می دهد دانش آموزانی که در برنامه های سخت گیرانه مدرسه شامل ۳ سال یادگیری زبان انگلیسی شرکت داشتند بیشتر به کسب درجات بالا در دانشگاه و کمتر به ترک تحصیل تمایل داشتند.
برخی از تحقیقات بیان می دارند دانش آموزانی که ساختار زبان دوم را فرا می گیرند نسبت به دیگران خلاق تر بوده و توانایی بیشتری برای حل مشکلات خود دارند.

چه زمانی باید یادگیری زبان دوم را شروع کرد؟

یادگیری زبان در هر سنی سودمند است. مطالعات نشان می دهد که مغز انسان برای رشد زبانی در طی سال های تولد و پیش از نوجوانی بسیار آزاد است و کودکانی که زبانی را قبل از آغاز نوجوانی یاد می گیرند، به احتمال زیاد تلفظ شان در سطحی بالاتر قرار می گیرد است. بیشتر متخصصان بر این باورند زمانی که یک کودک در سال های ابتدایی زندگی با زبان دوم آشنا می شود، شانس او برای مهارت بیشتر در زبان مقصد بیشتر خواهد شد. این یک واقعیت است که هر چه زودتر بهتر؛ به توصیه متخصصان سودمندترین زمان برای یادگیری زبان دوم بین ۴ تا ۱۳ سالگی است. اگرچه کودکانی که در فاصله دوران اولیه کودکی تا دوران اولیه نوجوانی (۱۳- ۴ سالگی) آموزش می بینند از کودکانی که از سن زودتری آموزش می بینند در یادگیری اغلب سریع تر پیشرفت می کنند. البته به این معنی نیست که زبان خارجی را نمی توان در سنین بالا یاد گرفت. بدون توجه به سن کودک، تجربه و محیط و اینکه زبان چطور آموزش و تمرین داده می شود در فراگیری زبان نقش بسیار مهمی را ایفاء می کند.
بنابراین دانش آموزانی که زبان دوم را در سنین پایین تر یاد می گیرند نسبت به دیگران تلفظ و مهارت بهتری در  زبان دوم دارند و از لحاظ اجتماعی توانایی بیشتری برای پاسخگویی به مشکلات را دارند. اختصاص سال های بیشتری به یادگیری یک زبان، شانس بیشتری برای استفاده از آن در موقعیت های مختلف و کسب مهارت بیشتر را به همراه دارد. زمانی که کودکان زبان دوم را یاد می گیرند، مهارت هایی را پرورش می دهند که به آنها شانس ساختن آینده بهتری را می دهد. آنها برای همیشه توانایی ارتباط با دیگران را در شرایط گوناگون بدست می آورند، به علاوه بدون توجه به سطح مهارت، یادگیری زبان دوم و یادگیری فرهنگ کشورهای مختلف معمولا دید کودک به زندگی را باز می کند و همچنین شانس حرفه ای او را افزایش می دهد.
برای معلم یک یادگیرنده کوچک وظیفه بسیار مهم ایجاد انگیزه و علاقه در زبان جدید است تا بتوانند زبان جدید را یاد بگیرند و استفاده کنند.

چه چیز کودک را از یادگیری باز می دارد؟

هر چه سن کودک کمتر باشد علاقه او به یادگیری زبان خارجی کمتر است. کودک ممکن است نفهمد که یادگیری زبان خارجی به چه درد می خورد و چرا آنها باید آن را یاد بگیرند. برای بسیاری از کودکان، دلیل اصلی آنها برای علاقه به انگلیسی در سنین پایین به خاطر فعالیت ها، داستان ها و آهنگ های موجود در طی یادگیری است، این معلمان و والدین هستند که تصمیم می گیرند یک کودک باید زبان انگلیسی را یاد بگیرد. در مقابل جوانان دلایل بسیار روشنی برای یادگیری انگلیسی دارند، برای استفاده از اینترنت، برای حرفه شان، گوش دادن به موسیقی و… . پس برای معلم یک یادگیرنده کوچک وظیفه بسیار مهم ایجاد انگیزه و علاقه در زبان جدید است تا بتوانند زبان جدید را یاد بگیرند و استفاده کنند. انتخاب یک معلم مناسب نقش مهمی در یادگیری کودک شما دارد. چرا که اولین دیدار یا اولین جلسه شروع کلاس هرگز از ذهن او خارج نخواهد شد و تا سال ها در یادگیری زبان دوم او موثر خواهد بود. فکر نمی کنم که شما هرگز خاطره اولین روز مدرسه تان را فراموش کرده باشید!


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.