روش های یادگیری چند زبان همزمان

روش های یادگیری چند زبان همزمان

چند زبانه بودن یا polyglotism

polyglot یا چندزبانه به فردی که چند زبان می داند (بویژه مهارتهای نوشتن و مکالمه) و همچنین آثار یا جوامعی که در آنها چندین زبان مورد استفاده قرار می‌گیرد گفته میشود.

چه دلایلی برای یادگیری چند زبان بصورت همزمان وجود دارد؟

برخی بدلایل تفریحی و یا تجاری قصد سفر و مسافرت به کشورهای مختلف را دارند و میدانند که برای آنکه به بهترین نحو از این سفر بهره یا لذت ببرند میبایست یک یا چند زبان دیگر نیز بیاموزند یا ضمن تقویت زبان انگلیسی خود زبان دیگری را هم فرا بگیرند. برای یادگیری این زبانها برخی به کلاس های آموزش زبان میروند یا به خواندن کتاب و مشاهده فیلمهای آموزشی میپردازند. برخی هم سعی میکنند به هر نحوی ضمن ارتباطات مهارتهای زبانی بویژه مکالمه خود را تقویت نمایند. اما یادگیری چند زبان بصورت همزمان چطور ممکن است؟ در این مطلب به چند نکته ساده و آموزشی میپردازیم. البته این روشها یا نکات ممکن است برای برخی ساده، و برای برخی دشوار بنظر برسد.

گام اول: بررسی نیاز به یادگیری زبانها

 

همیشه بدانید و بخاطر داشته باشید که چرا قصد یادگیری این زبانها را دارید. بررسی کنید که آیا واقعاً نیاز به یادگیری چند زبان بصورت همزمان دارید یا میتوانید با تمرکز روی یک زبان خارجی به فراگیری بهتر و کاملتر آن بسنده نمایید.

گام دوم: تهیه منابع مناسب

 

کتابها و لغت نامه های این زبانها را تهیه نمایید اما از اینکه بخواهید همه چیز را از طریق این کتابها یاد بگیرید اجتناب کنید چرا که کاری کسل کننده و زمان بر خواهد بود.

گام سوم: گوش دادن به موسیقی و منابع صوتی

 

گوش دادن به موسیقی خارجی، کتابهای صوتی، اخبار خارجی، و سایر رسانه های دیگر میتواند شما را در یادگیری هرچه بهتر تلفظ و لحن و آهنگ گفتار در زبان مورد نظر یاری نماید.

گام چهارم: معادل و معنی کلمات را در زبانهای مورد نظر بیابید و با هم بررسی کنید

 

شاید برخی از کلمات با ساختاری مشابه معنی مشابهی نیز در زبانهای مختلف داشته باشند و یا بالعکس. لذا بهتر است برای اطمینان و اینکه کمترین اشتباه را در مورد لغات کاربردی و پراستفاده در زبانهای مختلف داشته باشیم، با یادگیری تفاوت و شباهت معادلشان در آن زبانها، بهتر از پیش آنها را به ذهن بسپاریم.
برای مثال تصور کنید با توجه به شباهت واژه ی resume یا résumé در زبانهای انگلیسی و فرانسوی با واژه ی رزومه در فارسی، ممکن است بدون آنکه بهترین معادل رزومه را در این زبانها یافته باشیم و مرور نماییم، فراموش کنیم که معنی این واژه در زبانهای انگلیسی و فرانسه ادامه دادن و خلاصه کردن نیز میباشد.

گام پنجم: زبانهای مختلف را در زمانهای متفاوت بیاموزید

 

معمولاً توصیه میشود که برای یادگیری یک زبان دو بازه زمانی در روز را به یادگیری اختصاص دهید. لذا اگر قصد فراگیری دو زبان را دارید، سعی کنید حداقل چهار بازه زمانی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

گام ششم: هر یک از زبانها را جدا تصور نمایید

 

هر زمان به موردی (بویژه در دستور زبان) بر میخورید و فکر میکنید دچار سردرگمی شما و اختلال در یادگیری چند زبان شده است، تلاش کنید هر زبان و واژه ها و نکات مربوطه را جداگانه فراگرفته و در یک جعبه ذهنی آنها را از هم جدا سازید.

گام هفتم: برای زبانها شخصیت بسازید

 

برای زبانهای گوناگون یک شخصیت خیالی متفاوت بسازید تا شما را در یادگیری بهتر و جداسازی نکات و واژه های مختص هر زبان یاری نماید. بعنوان مثال برای زبان فرانسه شخصیتی رمانتیک، برای زبان ایتالیایی یک سرآشپز، و برای زبان آلمانی شخصیتی نسبتاً خشن را میتوان تصور نمود.

گام هشتم: از ارتباطات غافل نشوید

 

با افرادی که به زبان یا زبانهای خارجی مورد نظر شما صحبت میکنند ارتباط داشته باشید تا ضمن صحبت یا مکاتبه با آنها یادگیری شما آسانتر شود.

گام نهم: شناخت فرهنگ و تاریخ زبان مقصد

 

در مورد فرهنگ و تاریخ کشور یا کشورهایی که به زبان یا زبان های مورد نظر شما صحبت میکنند تحقیق کنید.

گام دهم: دلایل یادگیری را مرور کنید

با مرور دلایل یادگیری زبان یا زبان های مورد نظر و به یاد داشتن اهداف خود، یادگیری زبان را مصمم تر ادامه دهید و دشواری های احتمالی را مرتفع نمایید.

گام یازدهم: مسافرت

یک سفر تفریحی و کوتاه  به مناطق یا کشورهایی که به زبان یا زبانهای مورد نظر شما صحبت می کنند میتواند روشی بسیار مؤثر در آموزش کاربردی و بهبود یادگیری شما باشد. پس اگر هدف و انگیزه اصلی شما آنقدر اهمیت دارد که فراتر از منابع و کلاسهای آموزشی گام برداشته و پیش از رسیدن به هدف نهایی خود ارتباطی واقعی در محیط و جامعه ی مرتبط با آن زبان را تجربه کنید. این سفرها نه تنها در یادگیری بلکه در تصمیم گیری های شما مثلاً در خصوص مهاجرت یا انتخاب شهر یا کشوری که برای ادامه تحصیل یا تجارت در نظر داشته اید میتواند بی اندازه مؤثر باشد.


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.