بهترین راه ها و مؤثرترین روش های تقویت listening زبان انگلیسی

بهترین راه ها و مؤثرترین روش های تقویت listening زبان انگلیسی

در این مطلب ضمن ارائه ۵ ترفند برای تقویت listening یا مهارت شنیداری زبان انگلیسی، بهترین روش شناخته شده و همچنین موانع و مشکلات زبان آموزان برای درک شنیداری انگلیسی در فیلم یا مکالمات را بررسی میکنیم.

خلاصه آنچه در این مطلب می‌خوانید:

چرا درک شنیداری زبان انگلیسی یا سایر زبان‌ها دشوار است؟

چگونه بر دشواری‌های لیسنینگ انگلیسی چیره شویم؟: اولین و بهترین روش تقویت listening یا مهارت شنیداری انگلیسی

چند ترفند رایج برای تقویت listening

۵ ترفند برتر برای تقویت مهارت listening انگلیسی


چرا درک شنیداری

درک شنیداری زبان انگلیسی

یا سایر زبان‌ها دشوار است؟

اغلب زبان آموزان برای اولین  زبان را در موسسه های زبان با کتاب ها و متدهای مختلف و یا حتی با کتاب، نوار کاست و سی دی های خودآموز زبان فراگرفته‌اند. لذا درک آنچه شاید در محیط واقعی و طبیعی نظیر برنامه های تلویزیونی، سریال  و فیلم هایی که به زبان انگلیسی هستند می‌شنوند خیلی برایشان راحت نیست. چرا؟!…

۱- تفاوت کلمات و اصطلاحات spoken English با منابع استاندارد زبان انگلیسی

مردم در گفتار انگلیسی یا spoken English (یا حتی گفتار فارسی ، فرانسوی، ترکی و هر زبان دیگری)، بویژه در موقعیت های غیر رسمی، مشخصاً از کلمات و عبارات و اصطلاحات خاص و عامیانه همچون slang نیز استفاده می کنند، در بین کلمات یا جملات شان از آواها و حروف ندا (exclamation) همچون um ، hmm و uh و … استفاده می کنند و یا کلماتی همچون that را در جملات ربطی حذف می کنند. آنچه در کتابها و منابع آموزش زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری می آید proper English یا زبان معمول  است.

قاعدتاً حتی قویترین منابع آموزش زبان بویژه textbookها و کتابهای استفاده شده در کلاسهای زبان نمیتوانند بیشتر از حد مشخصی گفتگوها و اصطلاحات مختلف را پوشش دهند هم از نظر کمیتی (بدلیل زیاد بودن این اصطلاحات در موقعیت های مختلف) و هم  به لحاظ کیفی.

۲- Connected Speech: تلفظ کلمات و ادغام‌هایی که در گفتار انگلیسی صورت میگیرد.

تلفظ کلمات مستقل با تلفظ آنها زمانی که پشت سرهم در یک جمله به زبان می آیند متفاوت است. گفتاری که به واسطه آن کلمات پشت سر هم می آیند و بنوعی گویی به یکدیگر متصل شده و متفاوت تلفظ میشوند connected speech می‌گوییم. لذا مهارت شنیداری شما یا هرکسی که به حضور در کلاسهای معمول زبان انگلیسی بسنده کرده و با همین روال به فراگیری زبان انگلیسی پرداخته در این مورد نیز ضعیف بوده و وقتی برای اولین بار چنین گفتارهایی نظیر جمله زیر را می شنوید متوجه گفته مخاطب یا بازیگر فیلم و سریال مورد علاقه یا هر سخنگوی انگلیسی زبانی نمی‌شوید.

۳- Topic یا موضوعات و موقعیت هایی که در زبان انگلیسی خیلی برای شما آشنا نیست.

در گفتگوها معمولاً صحبت و گفتار افراد تنها حول یک موضوع خاص نیست و برخی از موضوعات تخصصی و غیر عمومی هستند و هیچ منبع آموزشی از کلاس و کتاب گرفته تا وبسایت یا سایر سرویس های آموزش زبان (همچون صفحه اینستاگرام آموزش کاربردی زبان انگلیسی)، نمیتوانند شما کاملاً را برای تمامی این موضوعات یا موقعیت هایی که در هر نقطه از دنیا ممکن است متفاوت باشد آماده کنند و لذا شاید مهارت شنیداری شما آنگونه که باید قادر به درک صحبت یا گفتار زبان انگلیسی نیست.


چگونه بر این دشواری‌ها در لیسنینگ انگلیسی چیره شویم؟

اولین و بهترین ترفند برای تقویت listening یا مهارت شنیداری انگلیسی

حال باید ببینیم با توجه به دشواری های فوق در خصوص درک گفتار انگلیسی یا به عبارتی درک شنیداری، چه باید کرد؟

بهترین راه برای بهبود و تقویت listening زیاد گوش کردن به این زبان است. هیچ راهی ندارید جز اینکه ساعتها به گفتگو و صحبت های انگلیسی زبانان در تلویزیون، رادیو ، فیلم ، پادکست و غیره گوش دهید. خوب باید این را اضافه کنیم که برای انتخاب این منابع گفتاری انگلیسی حق انتخاب دارید. قاعدتاً باید منبعی را انتخاب کنید که برایتان کسل کننده نباشد چراکه همین به دشواری مسیر تقویت این مهارت اضافه میکند و دیر یا زود موجب خستگی و دلزدگی شما میگردد.


چند ترفند رایج برای تقویت listening زبان انگلیسی

حجم یا زمان تمرین کردن و گوش دادن به منابع و گفتار انگلیسی حائز اهمیت است اما نباید از اهمیت کیفیت تمرین خود غافل شوید. در اینجا راههایی برای تمرین به نحو احسن را به شما معرفی میکنیم:

– تمرین listening به صورت تعاملی!

این روش بهترین روش تمرین برای تقویت مهارت شنیداری است. تمرین گوش دادن بصورت تعاملی یعنی اینکه بجای اینکه تنها به یکسری فیلم و برنامه تلویزیونی و رادیویی که شاید قبلاً ضبط شده اند یا حتی بجای اینکه تنها به پادکست ها گوش دهید، بهتر است این مهارت را ضمن مکالمه با فردی دیگر به زبان انگلیسی تقویت کنید. اینگونه حتماً بهتر و و با دقت بیشتری به گفتارها و جملات انگلیسی گوش میکنید و در لحظه همچنین به اینکه چه پاسخی دهید نیز فکر میکنید و این نمونه ای از یک تمرین مناسب و طبیعی تر برای تقویت این مهارت است.

– همواره به یک منبع، موضوع یا سبک خاص برای گوش کردن و تمرین اکتفا نکنید.

یعنی تنها به اخبار گوش ندهید، یا تنها به سراغ یک سریال یا مثلاً تنها سریالهای کمدی انگلیسی زبان نروید. تا میتوانید خود را در معرض موضوعات و موقعیت های مختلف این زبان قرار دهید.

– با دقت گوش کنید!

بعنوان یک تمرین واقعی با دقت گوش دهید نه اینکه تنها به هنگام گوش دادن به این منابع خود را بیازمایید که چه مقدار از آنچه شنیدید را متوجه شدید!

– استفاده از زیرنویس انگلیسی بجای زیرنویس فارسی

برای تمرین و تقویت listening از طریق تماشای فیلم های انگلیسی زبان، در صورت تمایل به استفاده از زیرنویس از زیرنویس لاتین و انگلیسی استفاده کنید نه زیرنویس فارسی. استفاده از زیرنویس فارسی ذهن و مغز شما را درگیر زبان مادری شما نگه میدارد.

زیرنویس انگلیسی نه تنها شما را از زیرنویس فارسی برای درک بهتر فیلم بی نیاز میکند بلکه ضمن کمک به تقویت توانایی درک شنیداری، شما را با صدا و تلفظ کلماتی که شاید تابحال تنها دیکته آنها را دیده بودید آشنا میسازد و بدین ترتیب میتوانید تلفظ صحیح آنها را نیز در یک موقعیت طبیعی از یک انگلیسی زبان بشنوید.


۵ راه و ترفند برتر برای تقویت مهارت listening انگلیسی

پنج ترفند و روش زیر به ترتیب بعنوان بهترین راهها و توصیه های تقویت این مهارت برای تمامی زبان آموزان شناخته شده اند:
(راههای مشابهی که برای ما ایرانیان عملی تر است داخل پرانتز آمده است)

۱- سعی کنید در یک محیط کاملاً انگلیسی زبان زندگی و کار کنید! (این مورد برای افراد بسیاری بویژه ما آسیایی ها، امکان پذیر نیست ولی میتوان آن را بدین شکل عملی کرد که سعی کنید در هر کاری که دارید به نحوی خود را با منابع انگلیسی مرتبط مأنوس نمایید که روش‌های مختلفی را از استفاده از  مشاهده فیلمهای آموزشی، مستندهای تلویزیونی و اخبار حول صنعت و کسب و کار خود گرفته تا سعی در ارتباط با انگلیسی زبانان این حوزه می‌توان در نظر داشت.)

۲- به ورزش، تفریح یا فعالیتهای مشابه با افراد انگلیسی زبان بپردازید. (خوب به عنوان یک زبان آموز ایرانی یا آسیایی بندرت چنین چیزی امکان‌پذیر است، لذا بهتر است از آشنایان و دوستانی که قبلاً در کشوری انگلیسی زبان زندگی میکرده اند یا حداقل دوستانی که از دانش خوبی از زبان انگلیسی برخوردارند کمک بخواهید تا ضمن صحبت به زبان انگلیسی همواره خود را در معرض گفت و شنود به انگلیسی نگاه دارید)

۳- از برترین و مسلط‌ترین مربیان و تا حدممکن مربیان انگلیسی زبان (Native) بهره ببرید و در صورت امکان هفته ای یکبار با آنها کلاس یا جلسه خصوصی مکالمه بردارید.

۴- فیلمها، برنامه های تلویزیونی، مستند و سایر ویدئوهای انگلیسی زبان را مشاهده کنید. (با زیرنویس انگلیسی یا کلاً بدون زیرنویس)


نویسنده: رضا

A distant tour begins with one step… سفري به طول هزارفرسنگ با يك گام آغاز مي شود...

انتشار این نوشته در

۱ دیدگاه

  1. سلام
    تشکر میکنم بابت مطالب بسیار مفیدتان
    در بین تمامی موارد برای تقویت listening ، فقط مشاهده فیلم و برنامه های انگلیسی با زیر نویس انگلیسی برای اکثر زبان آموزان امکان پذیر هست و ما بقی خیلی کم امکان فراهم شدنش پیش می آید.

    پاسخ شما

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



کلیه حقوق متعلق به وب سایت سرای عالی ترجمه می باشد. - © Hcot.IR & استفاده از مطالب با ذکر نام و لینک سرای عالی ترجمه مجاز می باشد.